Sunday, September 4, 2016

Al-Mujib

Asma ul-Husna ke-45

Al-Mujib ertinya Allah Maha Mengabulkan atau yang Maha Memperkenankan sebagaimana firmanNya bermaksud:

Oleh itu mintalah ampun kepada Allah dari perbuatan syirik, kemudian kembalilah kepadaNya dengan taat dan tauhid. Sesungguhnya Tuhanku sentiasa dekat, lagi sentiasa memperkenankan (doa hambaNya).
(Hud:61)

Maha Mengabulkan

Membahas secara linguistik, baik kata benda ijaba mahupun istijaba ertinya sama pada dasarnya, sedangkan al-Mujib mempunyai dua pengertian pertama, Zat yang menjawab semua permohonan, kedua, Zat yang memberikan apa yang Dia diminta untuk mengabulkannya.

Dikatakan Al-Mujib keranaAllah mengabulkan permohonan mereka yang memohonNya dan membantu mereka. Dialahyang menjawab munajat kepada orang-orang yang bermunajat kepadaNya, yang memenuhi keperluan orang-orang yang memerlukan dan memberi mereka secaramemadai.

Bahkan Dia memberi sebelum diminta dan menerima sebelum dimohon. Dia tahu keperluan-keperluan orang yang memerlukan sebelum mereka sendiri berdoa kepadaNya sehingga Dia telah menyiapkan bagi mereka segala fasiliti bagi memenuhi semua keperluan mereka.

Menggantungkan diri dengan harapan dan doa

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang keempatpuluh lima dengan bercemin pada Asma ul-Husna ialah menggantungkan diri dengan harapan dan doa kepada Allah SWT.

Rasulullah saw telah bersabda: Ketika engkau memiliki sebuah permintaan, maka mintalah kepada Allah dan setiap kali engkau perlu bantuan, mintalah bantuan dari Allah.

Dalam hadis lain, baginda bersabda: Allah terlalu malu untuk mengecewakan salah seorang hambaNya yang berdoa kepadaNya untuk sesuatu yang baik.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna
Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment