Monday, September 12, 2016

Al-Ba’its

Asma ul-Husna ke-50

Al-Ba’its ertinyaAllah Maha Membangkitkan makhlukNya dihari kemudian segaimana firmanNya bermaksud:

Dan sesungguhnya hari kiamat itu pastilah datang, tiada keraguan padanya; dan bahawasanya Allah membangkitkan semua orang di dalam kubur.
(Al-Hajj:7)

Maha Membangkitkan

Secara linguistik al-Ba’its meruakan sebuah sifat yang berasal dari kata Ba’its yang ertinya menarik atau mengumpulkan tindakan, sesuatu yang mendorong sesorang untuk bertindak, mengutus seseorang ke suatu tempat, pergi mencari perlindungan atau hanya membangunkan seseorang.

Ia juga bererti mengutus tentera untuk berperang di mana Ba’its juga bererti tentera. Termasuk juga pengertiannya menghidupkan orang yang sudah mati.

Kata al-Ba’its mempunyai erti lebih dari satu:

1. Yang Maha Kuasa akan menghidupkan kembali ciptaanNya pada hari kiamat.
2. Dia mengutus para rasul kepada hamba-hambaNya seperti dalam surah an-Nahl ayat 36 : Dan sesungguhnya Kami telah mengutus seorang rasul pada setiap umat.
3. Dia memerintah kepada hamba-hambaNya untuk melakukan tugas-tugas khusus dengan menciptakan dorongan dan motivasi dalam diri mereka.
4. Dia mengirimkan bantuan kepada para hambaNya yang memerlukannya dan menolong orang untuk bertaubat.

Membangiktkan kesedaran

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang kelimapuluh dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah membangkitkan kesedaran di dalam diri untuk meningkatkan mahabbah dan makrifah kepada Allah swt.

Al-Ba’its membangkitkan kembali orang-orang yang di dalam kubur, menggerakkan segala sesuatu, menimbulkan tekad, menjelmakan pengetahuan dari yang tidak diketahui, yang mencatat apa yang tersembunyi di dalam dada.

Sesiapapun yang mengetahui pengertian hakiki dari kebangkitan, bererti mengetahui pengetahuan hakiki sifat ini untuk memiliki keinsafan dan kesedaran diri betapa bahagianya jika kita dihimpunkan Allah di sisiNya bersama-sama orang-orang yang dicintaiNya.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna
Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment