Tuesday, September 13, 2016

Sa’id bin ‘Amir Al-Jumahiy (1)

Pemuda bernama Sa’id bin ‘Amir al-Jumahiy, merupakan salah seorang ribuan manusia yang pergi ke Tan’im, sebuah kampong yang terletak berhampiran kota Mekah. Para pembesar Mekah mengerah penduduknya hadir menyaksikan hukuman bunuh Khubaib bin ‘Adiy, salah seorang sahabat Muhammad yang berjaya diberkas hasil tipu daya pengkhianatan.

Keremajaan dan kebeliaannya menyebabkan beliau mampu bersesak dan mencelah di antara orang ramai sehingga berada sebaris dengan pembesar Quraisyh seperti Abu Sufyan, Sofwan bin Umayyah dan pembesar lain. Mereka berada di barisan hadapan perhimpunan. Ini membolehkan beliau melihat tawanan Quraisyh yang terikat.

Tangan-tangan wanita, kanak-kanak dan pemuda saling mendorongnya ke tempat hukuman dijalankan. Dengan membunuh tawanan tersebut, dendam mereka terhadap Muhammad berbalas dan kesumat mereka terlunas, berikutan ramai di kalangan mereka terbunuh ketika di Badar.

Tawanan yang diarak pun sampai ke tempat pembunuhan yang ditentukan. Sa’id bin ‘Amir al-Jumahiy berdiri dengan tubuh sasanya di hadapan Khubaib. Ketika itu beliau sedang diheret ke kayu berpalang. Said mendengan suaranya yang tenang dan utuh di celah-celah pekikan kaum wanita dan kanak-kanak, dia berkata: Bolehkah kamu tinggalkan saya rukuk dua kali sembahyang sebelum saya mati….

Kemudian beliau melihat Khubaib menghadap kiblat lalu menunaikan sembahyang dua rakaat.Alangkah menarik dan sempurnannya sembahyang dua rakaat yang ditunaikan……

Wallahu ’alam

Dr.Abdul Rahman Ra’fat al-Basha
65 Gambaran Kehidupan Sahabat
Pustaka Salam, 2006 

No comments:

Post a Comment