Saturday, September 17, 2016

Sa’id bin ‘Amir Al-Jumahiy (2)

Setelah selesai, beliau melihat Khubaib menghadap pembesar Quraisyh seraya berkata: Demi Allah! Jika tidak kerana kamu akan beranggapan bahawa saya memanjangkan sembahyang kerana takut mati, nescaya saya memanjangkan sembahyang saya…….

Kemudian beliau melihat dengan kedua matakepalanya, mereka memotong anggota badan Khubaib yang masih hidup. Mereka mengerat satu demi satu seraya berkata: Adakah kamu suka jika Muhammad menggantikan tempatmu dan kamu selamat?

Khubaib berkata dengan darah berlumuran di seluruh tubuhnya. Demi Allah! Saya tidak rela sekiranya saya selamat, duduk bersama isteri dan anak-anak sedang Muhammad dicucuk duri.

Orang ramai mengangkat seraya menjerit: Bunuh dia…..bunuh dia…..!!!

Sa’id bin ‘Amir melihat Khubaib yang terikat di kayu berpalang mendongakkan wajahnya ke langit seraya berkata: Wahai Allah hitunglah bilangan mereka, hancur leburkanlah mereka dan jangan kamu biarkan mereka walaupun seorang.

Kemudian beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir. Pada tubuhnya tidak terkira berapakah tetakan pedang dan tusukan lembih yang menghujaninya.

Wallahu ’alam

Dr.Abdul Rahman Ra’fat al-Basha
65 Gambaran Kehidupan Sahabat
Pustaka Salam, 2006

No comments:

Post a Comment