Friday, March 1, 2013

Yakin kepada Allah SWT


Permata  30 :

Daripada Abi al-Abbas, Abdullah bin Abbas ra berkata: Pada suatu hari ketika aku berada di belakang nabi saw, lalu banginda bersabda: Hai anak! Aku akan mengajarmu bebeberapa perkataan. Peliharalah Allah, nescaya Dia memeliharamu. Peliharalah Allah, nescaya engkau dapatiNya di hadapanmu. Apabila engkau meminta, maka mintalah kepada Allah, dan apabila engkau memohon pertolongan maka pohonlah pertolongan itu dengan Allah. Dan ketahuilah! Sesungguhnya umat itu kalau mereka berkumpul untuk memberi manfaat kepada engkau dengan sesuatu, tidaklah mereka dapat memberikannya kepada engkau kecuali dengan suatu yang sudah dituliskannya oleh  Allah atas engkau. Dan jika mereka berkumpul untuk membahayakan engkau dengan suatu, tidaklah mereka dapat membahayakan engkau kecuali dengan suatu yang sudah dituliskannya oleh Allah atas engkau. Diangkatkan segala pena dan telah keringlah segala buku (Riwayat al-Tirmizi)

Mutiara hikmah :

a) Wahab b Munabbih ra berkata: Aku telah mencatat dari kitab seorang dari Hawariyin. Jika ditimpa kepadamu bala maka senangkan hatimu sebab engkau telah dijalan di jalan para nabi dan solihin. Jika diberikan kepadamu kesenangan, maka menangislah sebab engkau telah dijalankan di jalanan yang berlawanan dengan jalan yang dijalani oleh para nabi dan solihin.

b) Jika ditimpa musibah atau kesusahan apapun, bersuka rialah dengan hari yang terus berlalu, kerana pergantian hari demi hari akan semakin mengurangi umur dari kesusahan itu. Kesusahan adalah satu rentangan umur seperti umur manusia yang tidak boleh kamu andaikan bilakah akan berakhir.

Wallaahu a’lam.

Al-Lu’lu’lil Mukminin Jld 1,
Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri

No comments:

Post a Comment