Sunday, March 31, 2013

Doa orang mukmin


Permata  84 :

Daripada Zaid bin Arqam ra katanya, rasulullah saw berdoa: Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung denganMu daripada sifat lemah, malas, tua (letih) dan azab kubur. Ya Allah, berilah kepada jiwaku ketakwaan, sucikanlahnya, dan Engkaulah sebaik yang mensucikannya. Engkaulah sebagai wali dan tuannya. Ya Allah sesungguhnya aku berlindung denganMu daripada ilmu yang tidak bermanfaat, daripada hati yang tidak khusyuk, daripada nafsu yang tidak kenyang dan daripada doa yang tidak mustajab. (Riwayat Muslim)

Mutiara hikmah :

a) Terlalu ramai orang yang tidak mahu menetapkan cita-cita yang tinggi bagi dirinya atau bahkan lalai untuk memilih kerjaya kerana mereka takut kepada kritikan daripada keluarga dan sahabat yang mungkin menyebut: Jangan bercita-cita tinggi, orang akan berfikir engkau gila.

b) Kebanyakakan yang ditakuti orang itu tidak pernah berlaku. Kebanyakan berita-berita yang menakutkan itu tidak pernah berlaku. Di sisi Allah sahaja semua kecukupan dan di sisi Allah sahaja semua pengawasan dan pertolongan.

Wallahu a’lam.

Al-Lu’lu’lil Mukminin Jld 1,
Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri

No comments:

Post a Comment