Thursday, March 28, 2013

Hasan Al-Basri (1)


Suatu hari beliau ke Rum  untuk berniaga. Ditemuinya menteri sultan. Kata menteri itu: Anda hendaklah menunggu beberapa hari lagi kerana masa ini menemankan sultan dalam satu kerja pentingnya. Jika anda mahu, anda bolehlah bersama kami. Hasan pun mengikuti rombongan ke satu hutan lus. Di tengahnya ada sebuah khemah hebat, dikawal askar-askar.

Pegawai-pegawai tentera masuk dan keluar mengelilingi khemah dan pergi. Ia diikuti, orang-orang tua kehormat, pakar-pakar perubatan, dua ratus orang gadis cantik dan diakhiri sultan serta menterinya.

Kehairanan Hasan dijawab oleh menteri. Katanya : Sultan itu mempunyai anak yang lawa dan berani telah meninggal dunia di sini. Anak itu dikuburkan di tempat khemah itu terdiri. Saban tahun kami mengunjungi dan melakukan apa yang dilihat dan didengari. dari lafaz para tentera, tabib dan gadis rupawan hatta dari sultan itu sendiri. Jikalau dengan senjata kami, ilmu dan pengalaman, ubat-ubat dan kecantikan dapat kami menyelamatkan kamu dari Tuhan. Kematian akan kami korbankan nyawa kami untuk menyempurnakan tujuan itu, tetapi apakah daya kami tidak berupaya menyelamatkan kamu dari mati, namun takdir Tuhan itu tetap berlaku. Selamatkanlah kamu tinggal di sini dan kami akan datang lagi tahun depan, pada masa ini juga.

Peristiwa ini amat mengharukan Hasan dan mengubah sikapnya. Beliau kembali ke Basrah. Perniagaan ditinggalkannya. Beliau pergi jauh dari manusia ramai dan bersumpah tidak akan senyum sepanjang hidupnya. Tujuh puluh tahun lamanya beliau tidak henti-henti beribadat kepada Allah. Dia tidak peduli apa sahaja selain Allah.

Wallaahu a’lam

Tazkiratul Auliya
Syekh Fariduddin Attar.

No comments:

Post a Comment