Friday, March 8, 2013

Tipu muslihat Iblis


a) Pertemuan bersama-sama nabi Yahya as

Dari Tsabit al-Bannari ra, dia berkata; Iblis pernah muncul di hadapan Yahya bin Zakaria as. Beliau melihat banyak barang-barang yang menggantung pada diri Iblis. Yahya bertanya: Wahai Iblis, apakah barang-barang yang menggantung pada dirimu itu?

Iblis menjawab: Ini adalah nafsu-nafsu yang kupergunakan untuk mengail anak Adam. Yahya bertanya; Apakah ada pula yang ditujukan untukku?

Iblis menjawab: Boleh jadi perutmu kenyang, lalu aku membuatmu merasa berat melaksanakan solat dan berzikir.

Adakah selain itu? tanya Yahya.

Iblis menjawab: Tidak ada, demi Allah.

Yahya berkata; Demi Allah, aku tidak akan membuat perutku kenyang kerana makanan untuk selama-lamanya.

Iblis berkata; Demi Allah, aku tidak akan memberikan nasihat kepada orang Muslim selama-lamanya.

b) Tawakal
 
Ada seseorang berkata kepada al-Imam Ahmad bin Hambali; Aku hendak pergi ke Mekah atas dasar tawakal tanpa membawa bekal.

Al-Imam Ahmad berkata: Kalau begitu pergilah sendirian tanpa ikut rombongan.

Tidak boleh. Aku ikut bersama mereka, jawab orang itu.

Apakah dengan bergantung kepada bekal orang lain itu engkau juga menyebut tawakal?

Wallaahu a’lam.

Talbis Iblis
Ibnul Qayyim Al-Jauzi

No comments:

Post a Comment