Saturday, March 30, 2013

Malik b Dinar (2)


Beliau ditanya kenapa beliau tidak tidur. Malik menjawab : Aku takutkan Allah dan aku tidak tahu bila berkatnya jatuh kepadaku. Kalau aku tidur, berkatnya itu akan lepas dariku. Di samping itu, aku adalah orang yang malang jika memakan kurnia Allah tetapi menuruti kehendak syaitan. Jika adalah orang berdiri di pintu masjid sambil berteriak hendak tahu siapakah manusia yang paling hina di dunia itu, maka aku akan tampil ke muka menunjukkan diriku.

Malik berkata :

a) Apabila aku tahu keadaan dunia yang fana ini, aku pun tidak peduli tentang pandangan dunia terhadap diriku dan perbuatanku.

b) Janganlah bersahabat dengan orang yang persahabatan itu tidak akan menolongmu selepas mati kelak.

c) Firman Allah dalam Al-Quran : Ingatlah Aku dan Aku akan ingat padamu.

d) Firman Allah dalam Al-Quran : Aku akan jawab seruanmu dan terima doamu.

Wallaahu a’lam

Tazkiratul Auliya
Syekh Fariduddin Attar

No comments:

Post a Comment