Sunday, March 24, 2013

Selawat 43


Ya Allah, limpahkanlah selawat, berkat dan rahmatMu kepada Muhammad, hamba, nabi dan utusanMu, nabi yang ummi, penghulu para rasul, imam orang-orang yang yang bertakwa, dan penutup para nabi, imam kebaikan dan panglima kebaikan serta rasul rahmat, juga kepada isteri-isterinya, ibu kaum beriman, dan kepada keturunan dan ahli baitnya, kepada keluarga dan para sahabatnya, para penolong dan para pengikutnya, serta umat dan para pencintainya sebagaimana Engkau telah melimpahkan selawat, berkah rahmat kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim.

Di alam raya ini sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Mulia. Limpahkanlah pula selawat, berkah dan rahmat atas kami bersama mereka, dengan selawatMu yang paling utama dan berkahMu yang paling suci, selama orang-orang yang ingat menyebut namaMu dan orang-orang yang lalai melupakanMu, sebanyak jumlah yang genap dan yang ganji, sebanyak jumlah kalimatMu yang sempurna dan diberkahi, dan sebanyak jumlah makhlukMu, keredaan diriMu, perhiasan arsyMu, dan tinta kalimatMu, selawat yang kekal sekekal diriMu.

Ya Allah, bangkitkanlah dia pada hari kiamat kelak pada darjat kedudukan yang terpuji, yang diinginkan oleh orang-orang dulu maupun orang-orang setelahnya, tempatkanlah dia pada tempat yang dekat denganMu pada hari kiamat, perkenankanlah syafaatnya yang besar, angkatlah darjatnya yang tinggi, dan berikanlah kepadanya semua permintaannya di akhirat dan di dunia, sebagaimana yang telah Engkau berikan kepada Ibrahim dan Musa.

Ya Allah, jadikanlah kecintaannya di dalam kalangan mereka yang disucikan, kasih sayangnya di kalangan mereka yang didekatkan, dan sebutannya di dalam kalangan mereka yang ditinggikan. Berikanlah pahala yang setimpal kepadanya dari kami sesuai dengan haknya, dengan sebaik-baik pahala yang Engkau berikan kepada para nabi dan umatnya. Berikanlah kebaikan kepada  semua nabi. Selawat dari Allah dan kaum mukmin sentiasa terlimpah kepada Muhammad, nabi yang ummi. Salam sejahtera tercurah atasmu, duhai baginda nabi, serta rahmat Allah, berkahNya, ampunanNya, dan keredaanNya.

Ya Allah, sampaikanlah salam kami kepadanya, balaslah salam kami olehnya, tetapkanlah pada umat dan keturunannya amal perbuatan yang akan menyenangkan hatinya, duhai Tuhan semesta alam.

No comments:

Post a Comment