Thursday, March 7, 2013

Lupa dan ingat


Memperkukuhkan pembelajaran di rumah

# Pada hari 1, sebelum kelas pengetahuan seseorang adalah 0%. Setelah kelas, dia tahu 100% apa yang dia telah kuasai.

# Otak sentiasa menerima maklumat dan rangsangan baharu, jadi otak perlu menapis dan melupuskan maklumat yang tidak berulang atau yang tidak memberi makna.

# Maka, jika seseorang tidak merujuk kepada nota, menelaah, memikirkan, membaca atau berbincang tentang apa yang dipelajari, pada hari ke-2, 50-80% pelajaran dari hari 1 akan hilang (dilupakan)

# Menjelang hari 30 ingatan tentang pelajaran hari 1 hanya tinggal sekitar 2 – 3% sahaja.

# Menerusi kaedah menelaah / mengulangkaji otak boleh diarahkan untuk menyimpan sesuatu maklumat sebagai ingatan jangka panjang. Semakin kerap mengulangkaji, semakin sedikit masa bagi otak untuk mengingat kembali maklumat yang diperlukan.

# Keluk lupaan boleh ditukarkan menjadi keluk ingatan!

Menukarkan keluk  lupaan menjadi keluk ingatan

* Keluk Lupaan boleh dipertingkatkan semula menjadi 100% jika seseorang menggunakan 10 minit untuk mengulangkaji atau menulis semula nota dalam jangka masa 24 jam selepas suatu pengajaran.

* Pada hari 7, masa yang diperlukan untuk menelaah / mengulang kaji supaya dapat mengingat semula isi pelajaran tersebut akan menjadi semakin singkat, misalnya 5 minit sahaja. Jika murid menelaah / mengulangkaji setiap minggu, maka pada hari 30, otak cuma memerlukan 2 – 4 minit untuk mengingati maklumat berkenaan.

* Secara ringkasnya, seseorang memerlukan lebih kurang 30 minit untuk menelaah satu mata pelajran setiap hari dan setengah jam hingga dua jam pada hujung minggu.

* Itulah sebabnya, setiap murid perlu memiliki dan mematuhi jadual belajar di rumah.

Ingatlah:

Terdapat beberapa mata pelajaran yang memerlukan laihan secara berterusan untuk membentuk ketajaman pemahaman, contohnya matematik, Ibu bapa boleh membimbing anak membina jadual yang seimbang antara pembelajaran kemahiran dan mengingat, di antara menulis sebuah karangan dan merancang suatu eksperimen atau membaca sejarah.

Bimbing anak supaya belajar dalam tempoh yang pendek, misalnya setiap 30 minit sebelum berhat sebentar. Semasa membaca, anak boleh membuat nota, peta minda atau menjawab soalan.

Menjawab soalan menajamkan kefahaman dan memperkukuh ingatan. Soalan esei membina keyakinan murid.

Jumlah pelajaran yang difahami, diingati lebih penting berbanding jumlah masa yang digunakan. Membaca 4 jam terus menerus tetapi hanya faham dan ingat 5% tidak bermakna. Bandingkannya dengan membaca 20 minit, faham dan ingat 90%.

Tidak ada hari yang berlalu tanpa belajar sesuatu!.

Sarana Ibu Bapa ms 30
BPSH

No comments:

Post a Comment