Wednesday, March 27, 2013

Owais Al-Qarni


Seorang telah memberi kepada Qarni beberapa keping wang. Beliau enggan menerimanya dan berkata bahawa beliau hanya ada dua dirham sahaja dan itu pun sudah cukup. Orang itu berkata: Berapa lama wang sebanyak itu akan mencukupi?. Beliau menjawab: Adakah engkau tahu bahawa hidupku ini tidak tentu (tidak tentu bila nyawa bercerai dengan badan) dan perlu pulakah aku menerima hadiahmu. Orang itu pun diam.

Qarni biasanya mengelakkan dirinya dari bertemu dengan manusia kerana ia memandang hari kiamat itu sangat hamper dan ia tidak sanggup membuang masa bergurau dan lebih baik menghabiskan masa dengan sembahyang.

Pendapat Qarni:

1. Orang yang mengenal Allah sebagai sahabat, tidak akan bersahabat dengan makhluk.
2. Tidurlah dengan mati di sampingmu (sentiasa anggap mati itu sangat hampir) dan bila bangun dari tidur janganlah sangka kamu akan hidup lama lagi.
3. Anggaplah Quran itu seperti Khidr, pemimpinmu dalam perjalanan dan jangan lupa mati. Sentiasalah sembahyang.
4. Ingatlah, malam itu untuk ibadat, bukan untuk tidur.
5. Hendaklah benar-benar khusyuk dalam embahyang hinggakan tatkala kamu rukuk dan tombak dilontar kepadamu, kamu tidak akan merasa sakitnya.
6. Siapa yang berpakaian indah, makan lazat-lazat dan mempunyai kawan-kawan yang kaya, maka ia lebih hampir ke neraka daripada urat lehernya sendiri.

Seorang telah bertanya kepada beliau: Siapa kamu?. Qarni menjawab : Apakah kamu anggap seorang yang tidak mahu tahu apakah ia akan hidup sehingga petang tatkala ia bangun tidur di pagi hari.

Satu ketika Qarni telah diberitahu bahawa seorang darwisy (fakir) yang memakai tudung sedang duduk di kubur  sambil menangis sepanjang masa. Beliau menjawab: Katakan kepadanya bahawa tudung itu adalah dinding atau tabir antara dia dengan Allah, kubur dan tudung itu menjadi penghalang dalam perjalanan kerohaniannya. Apabila si darwisy itu mendengar kata-kata beliau, dia pun bertafakkur, kemudian menjerit lalu meninggal dunia.

Wallaahu a’lam

Tazkiratul Auliya
Syekh Fariduddin Attar.

No comments:

Post a Comment