Friday, March 29, 2013

Hasan Al-Basri (4)


Hasan berkata bahawa empat peristiwa yang memberinya pengajaran besar dalam hidup :

a) Satu ketika saya tarik pakaian seorang kasi kerana berseloroh. Orang itu berkata: Kembalikanlah pakaian itu, kerana tidak ada orang yang tahu keadaanku yang sebenarnya. Tiba-tiba terlintas di fikiranku bagaimana pula kedudukan kita di akhirat kelak jika kita ditelanjangkan dan semua dosa kita itu diperlihatkan.

b) Seorang mabuk sedang menggelupur dalam lumpur. Saya katakan kepadanya supaya berhati-hati agar tidak tenggelam. Orang itu berkata: Hasan, jika aku tenggelam, aku sendiri yang menderita. Tuan jagalah diri tuan. Jika tuan jatuh semua pengikutmu akan tenggelam sama.

c) Suatu hari seorang budak membawa lampu yang bernyala. Saya tanya dia dari mana dia bawa api itu. Kanak-kanak itu pun memadamkan lampu itu dan berkata: Beritahu padaku ke mana perginya api yang bernyala pada lampu itu?

d) Suatu hari seorang perempuan yang jelita berlari di jalan raya dengan kepalanya tanpa tudung sambil merungut tentang suaminya. Saya suruh dia menutup kepala dan mukanya. Perempuan itu berkata : Cinta kepada suami telah menghilangkan fikiranku hingga aku tidak sedarkan diriku dan kelilingku. Jika tuan tidak memberitahuku yang kepala dan mukaku tidak bertutup, maka tidaklah aku tahu. Aku akan berjalan seperti ini di jalan ini. Tetapi hairan juga aku, hai Hasan, tuan berpura-pura sebagai seorang pencinta Allah, dan tuan sedar kepada apa sahaja yang terlintas di hadapan tuan, dan pancaindera tuan masih ada kesedaran kepada yang lain. Apakah cinta Allah yang ada pada tuan itu?.

Wallahu a’lam

Tazkiratul Auliya
Syekh Fariduddin Attar

No comments:

Post a Comment