Saturday, July 21, 2012

Jenis manusia

Manusia itu ada tiga jenis. Orang yang sempurna, orang yang setengah sempurna dan orang yang tiada apa-apa. Orang yang sempurna adalah orang yang sempurna agama dan akalnya. Apabila dia ingin memutuskan sesuatu perkara, dia bermusyawarah dengan orang pintar, maka dia pun menyetujuinya.

Orang yang setengah sempurna adalah orang yang akal dan agamanya disempurnakan oleh Allah. Apabila ingin memutuskan sesuatu perkara, dia tidak bermusyawarah dengan sesiapa pun dan mencari siapakah manusia yang harus diikuti dan dia akan meninggalkan pendapatnya demi pendapat orang itu. Maka dia pun benar dan kadang-kadang salah.

Orang yang tiada apa-apa adalah yang tidak memiliki agama dan akal maka dia pun selalu salah!.

Ya Allah! Kau telah memberi perintah kepada kami tetapi kami tidak melaksanakannya. Kau telah melarang kami tetapi kami tidak memperdulikannya. Hanya keampunanMu yang membuat kami tenang, wahai Zat yang Maha Mengasihi.

Ya Allah! Tiada yang kuat, maka tolonglah.  Tiada yang bebas, maka terimalah alasan kami dan aku bukanlah orang yang sombong, melainkan orang yang meminta keampunan. Maka ampunilah kami, wahai Zat yang Maha Pengampun.

                         ( Amru Ibnu ‘As )


( 65 manusia langit, Pustaka Azhar )

No comments:

Post a Comment