Friday, July 27, 2012

‘Asim bin Tsabit

Tidak lama setelah perang Uhud tamat, Rasulullah saw mengutuskan enam orang sahabat terkemuka untuk menyelesaikan suatu urusan yang dipimpin oleh ‘Asim bin Tsabit. Di pertengahan jalan, iaitu di antara ‘Usfan dan Mekah mereka telah diserang oleh sekelompok orang dari kabilah Hudzail.

Penyerang-penyerang itu  berkata : Kalian tidak akan sanggup  mengadapi kami. Kami penguasa wilayah ini, lagi pun  jumlah kami sangat ramai, sedangkan jumlah kalian terlalu sedikit. Perlu kalian ketahui, demi Tuhan yang memiliki Ka’abah, apabila kalian menyerah, maka kami tidak akan menyakiti. Kalian dapat memegang janji dan sumpah yang kami ucapkan atas nama Allah!.

Para sahabat saling berpandangan. Tiba-tiba ‘Asim berkata : Aku memegang prinsip, tidak akan minta  perlindungan kepada orang musyrik. Beliau terus menghunus pedangnya sambil berkata : Ya Allah! Sesungguhnya, aku berjuang membela dan mempertahankan agamaMu, maka jagalah daging dan tulangku dan jangan biarkan musuhMu mendapatkannya.

Tindakannya menyerang diikuti oleh dua orang sahabat, iaitu Mursad Al-Ghanawi dan Khalid Al-Laitsi. Mereka terus menyerbu hingga gugur seorang demi seorang. Sementara tiga lagi sahabat Rasulullah saw, iaitu Abdullah bin Thariq, Zaid bin Ad-Dusunah dan Khubaib bin ‘Adi menyerah diri. Namun ternyata, Hudzail mengkhianati janjinya.

Pada awalnya, Hudzail tidak tahu bahawa salah seorang korban tewas itulah yang dikehendaki Sulafah binti Sa’ad samada hidup atau mati lantaran dendam perang Uhud. Selang beberapa jam kematian ‘Asim bin Tsabit, kaum Quraisy mengetahui kejadian itu kerana suku Hudzail tinggal tidak jauh dari Bandar Mekah. Mereka pun mengutus wakil ke sana.

Orang-orang Hudzail pun ke tempat jenazah ‘Azim untuk memenggal lehernya, tetapi mereka dikejutkan dengan kumpulan lebah dan serangga yang mengelilingi dan membungkus tubuh ‘Asim dari setiap sudut. Setiap kali hendak mendekatinya, lebah dan serangga itu menyerang dan menyengat mata, muka dan sekujur tubuh mereka, seakan akan melindungi jasad yang tidak bernyawa itu.

Setelah mencubanya beberapa kali, mereka mulai putus asa. Sebahagian dari mereka berkata : Biarkan saja seperti itu hingga malam nanti, kerana bila malam serangga-serangga itu akan pergi meninggalkannya.

Orang-orang Hudzail duduk tidak jauh dari tempat itu, sambil menunggu malam tiba. Namun bersamaan dengan tenggelamnya malam, tiba-tiba gumpalan awan hitam berarak menutup langit. Petir dan kilat menyambar dengan kuat. Lalu hujan turun dengan begitu lebat. Orang-orang Hudzail semua termanggu, kerana mereka belum pernah mengalami hujan lebat itu selama hidup mereka. Hanya beberapa saat berlalu, air mengalir deras di sepanjang sungai dan lembah. Air itu terus meluap sehingga seluruh kawasan itu mengalami banjir yang sangat besar.

Pada keesokkan harinya, keadaan kembali reda. Orang-orang Hudzail gagal menemui jasad ‘Asim. Allah SWT telah mengkabulkan doa ‘Asim bin Tsabit, lalu Allah menjaga tubuhnya dari perlakuan keji kepadanya. Allah telah menjaga kepalanya yang mulia itu sehingga tidak dijadikan tempat minum arak. Allah tidak memberi kesempatan kepada kaum musyrikin untuk berbuat keji terhadap orang-orang yang beriman.

Wallahu a’alam.

( 65 manusia langit; Pustaka Azhar )

No comments:

Post a Comment