Peranan penting :
a) Maklum balas dan bimbingan haruslah
perbincangan dua hala : Anda harus sentiasa memberi soalan
terbuka, menggalakkan coache berkongsi perasaan mereka. Dengan memahami
sepenuhnya kedudukan mereka barulah anda dapat membimbing mereka untuk
mengharungi ketakutan, kebimbangan atau kekurangan persefahaman mereka.
b) Peranan
anda adalah untuk menyokong coache, bukan memerhati coache:
Lawatan bukan mengenai penilaian untuk melaporkan prestasi mereka. Penilaian
bertujuan untuk memahami cara bantu pembangunan mereka bagi menjalan tugas yang
lebih efektif di tempat berkerja. Menganggap anda sebagai mentor, bukan bos.
c) Fokus kepada yang
positif, bukan yang negatif: Memastikan anda memuji coache atas
usaha mereka. Kita ingin mereka berasa seronok dengan tugas mereka, perubahan
yang mereka lakukan, dan bermotivasi untuk melakukan lebih banyak perubahan
pada masa akan datang.
Wallahu alam.
No comments:
Post a Comment