Taksonomi
Objektif Pendidikan Bloom (1964) lazimnya digunakan sebagai penerangan konstruk
yang mengukur kebolehan kognitif. Bloom bersama-sama dengan rakan-rakannya
membahagikan kebolehan kognitif kepada enam peringkat:
1. Pengetahuan
2. Kefahaman
3.
Aplikasi
4.
Analisis
5.
Sintesis
6.
Penilaian
Walau bagaimanapun pada tahun
1990an, Lorin Anderson (bekas murid Bloom) telah menyemak semula dan membuat
beberapa penambahbaik penting terhadap taksonomi asal. Lorin telah menukar
penggunaan kata nama kepada kata kerja tahap tertinggi dalam
pemikiran kognitif adalah mencipta. Dengan Taksonomi Bloom yang disemak semula
berupa :
MENGINGAT
:
Mengingat semula maklumat.
Mentakrif, mengenal pasti,
menyenaraikan, menama, melabel
MEMAHAMI
:
Menerangkan idea atau konsep
Menginterprestasi, meringkaskan,
merumus, mengkelaskan, menerangkan
MENGAPLIKASI
:
Menggunakan maklumat dalam
situasi yang baharu
Menunjuk cara, menjalankan,
menggunakan
MENGANALISIS:
Mencerakinkan maklumat kepada
komponen-komponen untuk memahami struktur organisasinya dan perhubungan antara
komponen.
Membanding beza, mengurus,
menyelesaikan masalah, menghuraikan
MENILAI :
Membuat pertimbangan berdasarkan
kriteria yang spesifik
Mengkritik, membuat hipotesis,
memberi hujah / pendapat, membuat keputusan
MENCIPTA
:
Mencipta, menggabungkan,
merangka, membina
Di mana menganalisis, menilai dan
mencipta merupakan pemikiran aras tingi.
Selain taksonomi Bloom, terdapat
juga Taksonomi SOLO yang dibina oleh Biggs dan Collis (1982) dalam bukunya Evaluating the Quality of Learning: The SOLO Taxonomy. Taksonomi SOLO
menjelaskan tentang tahap peningkatan kerencaman dalam proses seseorang murid
memahamkan sesuatu perkara. Beliau telah membahagikan domain kognitif kepada
lima tahap iaitu: Prestutural, Unistruktural, Multistruktural, Relational atau
Perkaitan dan Abstrak Lanjutan.
Wallahu alam.
Pentaksiran Kemahiran Berfikir Aras Tinggi
LPM, KPM 2013
No comments:
Post a Comment