d) Komunikasi :
Tahap 1
|
Tahap 2
|
Tahap 3
|
Guru bercakap dengan jelas dan
dapat didengari serta menggunakan bahasa yang mudah difahami oleh murid
|
Pengajaran guru mencapai Tahap
1 dan tidak hanya membaca secara terus dari buku teks
|
Pengajaran guru mencapai Tahap
2 dan menggunakan pelbagai variasi tekanan, nada dan ketinggian suara yang
berkesan untuk menarik tumpuan murid
|
e) Tumpuan & perhatian murid
:
Tahap 1
|
Tahap 2
|
Tahap 3
|
Murid kebanyakkannya memberikan
perhatian walaupun pasif
|
Semua murid memberi perhatian
dan maklum balas kepada soalan apabila ditanya
|
Pengajaran guru mencapai Tahap
2 dan murid secara proaktif bertanyakan soalan serta berbincang lanjut dengan
guru dan sesame mereka.
|
f) Pengurusan bilik darjah
Tahap 1
|
Tahap 2
|
Tahap 3
|
Guru menangani murid yang
berkelakuan buruk tetapi pada masa yang sama terpaksa menganggu pelajaran
|
Kebanyakkan murid berkelakuan
baik dan guru berupaya menangani murid yang berkelakuan buruk dengan hanya
sedikit gangguan (cth: menyuruh murid keluar kelas)
|
Kebanyakkan murid berkelakuan
baik dan guru menangani murid yang berkelakuan buruk tanpa gangguan (cth:
dengan mengangkat tangan untuk senyap)
|
Wallahu alam.
No comments:
Post a Comment