Tuesday, January 28, 2014

Matrik bimbingan guru ( 3 )


g) Bahan bantu mengajar :

Tahap 1
Tahap 2
Tahap 3
Guru menggunakan papan putih dan /atau projector untuk menjelaskan jonsep atau idea yang relevan dan perkataan /lukisan yang digunakan adalah jelas.
Pengajaran guru mencapai Tahap 1 dan menggunakan bahan bantu mengajar tambahan yang relevan, jelas serta menarik perhatian.
Pengajaran guru mencapai Tahap 2 dan sekurang-kurangnya satu BBM melibatkan interaksi murid (cth: menulis di atas kertas, membuat eksperimen)

h) Pengetahuan kandungan:

Tahap 1
Tahap 2
Tahap 3
Guru menepati topic secara umumnya, tetapi membuat kesilapan isi kandungan atau memperlihatkan keraguan yang jelas dalam isi kandungan
Guru menepati topic pengajaran; tidak membuat kesilapan kandungan; dan mempunyai semua pengetahuan kandungan yang diperlukan oleh sukatan pelajaran untuk mengajar dengan berkesan
Pengajaran guru mencapaai Tahap 2 dan menggunakan pengetahuan kandungannya melangkaui sukatan pelajaran yang membantu murid mencapai objektif pengajaran.

i)  Penilaian secara lisan :
Tahap 1
Tahap 2
Tahap 3
Guru menyoal murid dengan soalan yang relevan selari dengan keperluan objektif pembelajaran serta berupaya mengenal pasti jawapan yang betul dan salah
Pengajaran guru mencapai Tahap 1 dan guru mengunakan soalan terbuka; berupaya memberi penjelasan kepada jawapan salah; dan memberi pengukuhan positif untuk jawapan yang betul
Pengajaran guru mencapai Tahap 2 dan guru menyeimbangkan soalan dengan tahap keupayaan murid yang pelbagai.

Wallahu alam.

No comments:

Post a Comment