Bil
|
Inisiatif
|
Keberhasilan
|
1
|
Memaksimakan keberhasilan murid bagi
setiap RM yang dibelanjakan (penjajaran)
|
Penjimatan
kos dan mencapai KPI menepati keberhasilan dan bajet oleh semua inisiatif
|
2
|
Piagam Guru
|
Satu
instrumen untuk penilaian yang berteraskan kompetensi dan prestasi yang jelas
dalam meningkatkan prestasi dan kualiti PPP
|
3
|
KBAT
|
Elemen-elemen
KBAT diterapkan di dalam semua aspek PdP, pentaksiran, pelibatan ibubapa, komuniti
dan kokurikulum supaya menyokong aspirasi mencapai 1/3 kedudukan teratas
dalam TIMSS dan PISA menjelang 2025
|
4
|
Peningkatan kemahiran guru dan murid dalam
TIMSS dan PISA
|
Mencapai skor 500 dalam TIMSS menjelang 2015 dan kedudukan
1/3 teratas dalam TIMSS dan PISA menjelang 2025
|
5
|
LINUS
|
100%
murid menguasai kemahiran asas literasi (BM & BI) dan numerasi selepas
mengikuti 3 tahun pendidikan rendah (Tahap I) di sekolah rendah kecuali murid
berkeperluan khas.
|
6
|
100% murid menguasai kemahiran asas literasi (BM & BI) dan
numerasi selepas mengikuti 3 tahun pendidikan rendah (Tahap I) di sekolah
rendah kecuali murid berkeperluan khas.
|
Kesemua
~10,000 sekolah mempunyai infrastruktur asas yang berada dalam keadaan baik
menjelang 2015
|
7
|
Program Transformasi Daerah (DTP)
|
PPD
memainkan peranan secara cekap dan berkesan dalam peningkatan kualiti
pendidikan setiap sekolah dalam daerah masing-masing
|
8
|
Enrolmen prasekolah
|
Meluaskan peluang pendidikan Awal Kanak-kanak yang
berkualiti melalui program Prasekolah dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak (TASKA)
|
9
|
Pelibatan ibu bapa dan komuniti
|
Ibu bapa, ahli komuniti yang terdiri dari agensi awam dan
NGO terlibat secara aktif, berstruktur dan meluas dalam melaksanakan agenda
pendidikan dalam PPPM 2013 – 2025
|
10
|
Pengukuhan fungsi teras organisasi
dan penstrukturan semula KPM
|
Kementerian menjalankan fungsi dengan cekap dan berkesan
ke arah penyediaan pendidikan berkualiti
|
11
|
Transformasi Pendidikan Vokasional
|
Pendidikan vokasional sebagai laluan yang menarik, yang
cukup bersedia untuk memenuhi permintaan industri, terutamanya menerusi
kolaboratif strategik yang kukuh bersama rakan industri yang strategik
|
12
|
1BestariNet
|
Menyediakan infrastruktur ICT dan platform pembelajaran
maya sebagai usaha untuk meningkatkan pencapaian murid dalam pembelajaran
|
13
|
Program Peningkatan Profisiensi Guru
Bahasa Inggeris
|
Guru Bahasa Inggeris yang mengikuti program Pro- ELT akan
meningkat satu band dalam CEFR dan akhirnya meningkatkan keberhasilan murid
|
14
|
Piagam Pemimpin Sekolah
|
Pemimpin sekolah berprestasi tinggi yang dapat
meningkatkan prestasi sekolah, kualiti guru dan pencapaian murid
|
Saturday, January 18, 2014
Inisiatif Utama KPM 2014
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment