Sunday, January 26, 2014

Matrik bimbingan guru ( 1 )


a) Objektif Pembelajaran :

Tahap 1
Tahap 2
Tahap 3
Guru menyatakan satu topik umum bagi pengajaran atau menulis satu topik umum di atas papan hitam tanpa membincangkannya (cth: klasifikasi binatang)
Guru mengenal pasti dan membincangkan objektif pengajaran dengan jelas dan spesifik (cth: hari ini kita akan belajar tentang perbezaan antara mamalia dengan reptilia)
Pengajaran guru mencapai Tahap 2 dan objektif pengajaran dibincangkan bersama-sama murid serta dirujuki di sepanjang pengajaran dilaksanakan.

b) Rancangan Pengajaran :

Tahap 1
Tahap 2
Tahap 3
Pelajaran diasaskan sebahagiannya pada Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang dikaitkan dengan Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT)
Pengajaran guru mencapai Tahap 1 dengan mematuhi struktur dan isi penting RPH secara keseluruhannya.
Pengajaran guru mencapai Tahap 2 dengan mematuhi semua isi penting RPH secara tekal.

c)  Pengajaran berasaskan aktiviti

Tahap 1
Tahap 2
Tahap 3
Pelajaran mengandungi aktiviti bersifat arahan yang dilakukan oleh murid serta dikaitkan dengan pembelajaran murid
Pengajaran guru mencapai Tahap 1 dengan aktiviti yang melibatkan kreativiti, perbincangan dua hala, aplikasi praktikal atau penggunaan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) yang lain.
Pengajaran guru mencapai Tahap 2 dengan sekurang-kurang-kurangnya 2 aktiviti yang berbeza dan melibatkan kreativiti, perbincangan dua hala, aplikasi praktikal, atau penggunaan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) yang lain.

Wallahu alam.

No comments:

Post a Comment