Monday, March 4, 2013

Ukhuwah islamiah


Permata  36 :

Daripada Abu Hurairah ra katanya: rasulullah saw bersabda: Jangan kamu dengki mendengki, jangan kamu meminta membeli dengan harga yang tinggi bukan dengan tujuan membelinya tetapi untuk menipu orang lain dan memudaratkan mereka, jangan kamu benci membenci, jangan kamu belakang membelakangi, jangan kamu menjual di atas jualan orang lain dan jadilah kamu haba-hamba Allah yang bersaudara. Seorang mukmin adalah saudara kepada mukmin yang lain. Dia tidak menzalimi saudaranya, tidak membohonginya dan tidak menghinanya. Takwa itu di sini, sambil menunjukkan ke dadanya sebanyak tiga kali. Seseorang itu sudah dianggap berdosa jika dia menghina saudara seislamnya. Tiap-tiap orang muslim itu di atas saudaranya adalah haram: darahnya, hartanya dan maruahnya. (Riwayat al-Bukhari dan muslim)

Mutiara hikmah :

a) Orang yang gila kemenangan supaya orang lain menghormati dan tidak mengkritiknya maka kebanyakan orang seperti itu akan hidup sengsara merana. Bagi orang sepertinya, usaha mendapat penghormatan itu ada di belakang kemunculan nama seseorang dan kemasyhuran adalah musuh dari kebahagiaan.

b) Jauhilah orang-orang yang pesimis kerana jika anda memperlihatkan sekuntum bunga kepadanya maka dia akan memperlihatkan duri-durinya kepada anda. Jika anda memperlihatkan air kepadanya, maka dia akan memberi kotorannya untuk anda, dan jika anda memandang keindahan matahari, maka dia akan mengeluhkan panasnya cahaya matahari.

Wallaahu a’lam.

Al-Lu’lu’lil Mukminin Jld 1,
Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri

No comments:

Post a Comment