Friday, December 11, 2015

Tatkala membaca usia tercicir

Sungguh tidak kuhitung sisa usia
menghambat gilir matahari
memamah siang
dan memutar paksi bulan
menjamah malam
benar aku masih mengunyah
rapuh nafas
tetapi dengan kulit merembang
dan berurat senja
sementara mata dan hati
sesekali terhijab

Walau masih ada sedegup
waktu terselit
di antara renyuk hayat tersisip
dalam serpih mimpi jatuh bertaburan
tanpa punyai apa-apa jejak tafsiran
hatta memberi sekalung
mutiara kebaktian

Di hujung calendar hari-hari fana berlalu
yang menluruh berjuta
rahsia tirai angka
lalu perjalanan memasuki
fasa baharu
namun segalanya masih
menjadi misteri
atau mungkinkah tiada cebisan lagi
bagi mengisi kebun ukhrawi
memupuk kembali akar duniawi
hanya Dia menyimpan rahsia
dan Maha Mengetahui

Aku bertawakal dengan janji azali
sehala kiblat segumpal tasdik niat
tatkala aku ingin memberi cinta suci
demi mengharapkan setitis nikmat
tatkala aku ingin menang
tanpa ada sesiapa pun dikalahkan
tatkala aku ingin sejambak restu
walau kehilangan sekolah narwastu

Tatkala membaca usia tercicir
sesekali aku seperti ingin
menagih takdir
kembali hak seputih nurani
insan yang baru lahir

Abd Rahim Omar
Taman Permai
Sungai Petani
BH, 29 November 2015

No comments:

Post a Comment