Monday, December 21, 2015

Al-Aziz

Asma Ul-Husna 9

Al-Aziz ertinya Allah Maha Perkasa yang memiliki segala Kekuatan dan Kejayaan sebagaimana firmanNya bermaksud:

Wahai Musa, sesungguhnya Akulah Allah Yang Maha Perkasa, lagi Maha Bijaksana
(An-Naml:9)

Maha Perkasa dan Memiliki Kekuatan yang sempurna

Akar kata dari sifat ini adalah ’izz. Kekuasaan, kekuatan, kejayaan, pengangkatan , tidak tunduk. Kata kerjanya bermakna: memperkuat atau mendukung, sebagaimana dalam ayat:

Ketika Kami mengutus kepada mereka dua orang Rasul lalu mereka mendustakannya; kemudian Kami kuatkan (kedua Rasul itu) dengan Rasul yang ketiga, lalu Rasul-rasul itu berkata: Sesungguhnya kami ini adalah diutuskankan kepada kamu.
(Yaasin:14)

Secara linguistik, kata kerjanya bererti: mengatasi, mendapatkan kekuasaan yang lebih baik, menundukkan dan sebagainya.

Al-Aziz adalah satu-satunya Zat yang memiliki semua kemuliaan dan keperkasaan. Dia tidak pernah ditaklukkan atau Dia tidak pernah bersalah. Tiada khayalan ataupun akal yang mampu memahamiNya. Dia Zat yang tidak pernah tunduk atau terganggu dalam cara apapun, Zat yang tidak memiliki bandingan atau kesamaan, Zat yang sangat dihajatkan, Zat yang berjaya dan tidak pernah terkalahkan, Maha Kuasa, Maha Perkasa, yang tak pernah dapat dicapai.

Sifat manusia yang kesembilan ialah kuat dan perkasa

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang kesembilan dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah bersifat kuat dan perkasa, terutamanya dalam sebarang bentuk ketaatan kepada Allah swt.

Rasulullah saw pernah menyebutkan bahawa Muslim yang kuat dan perkasa itu lebih disukai Allah daripada Muslim yang lemah dan daif. Ini memandangkan Muslim yang kuat dan gagah akan mudah melakukan ibadat yang memerlukan kekuatan fizikal seperti jihad dan berperang di jalan Allah.

Wallahu a’lam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma Ul-Husna,2010
Ms23-24

No comments:

Post a Comment