Sunday, December 27, 2015

Al-Jabbar

Asma Ul-Husna 10

Al-Jabbar ertinya Allah yang Maha Memaksa (Pemaksa) sebagaimana firmanNya bermaksud:

Yang Maha Kuasa; Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya); Yang Melengkapi segala KebesaranNya, Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan denganNya.
(Al-Hasyr:23)

Maha Memaksa dengan segala kebesaran dan kekuasaan

Secara linguistik, al-Jabbar berasal dari jabr. Ia bermakna pemulihan yang kuat atas sesuatu yang pecah, retak, jatuh,hancur dan lain-lain. Al-Jabbar juga bererti besar,agung.Para pakar bahasa menyatakan bahawa al-Jabbar adalah Yang Maha Kuasa. Dialah satu-satunya Zat yang tidak saja merekatkan apa yang retak melainkan juga memperkayakan orang yang dilumpuhkan dengan kemiskinan dan kesusahan.

Pendeknya, Dialah Zat yang memulihkan segala sesuatu yang pecah atau rosak.

Abdullah bin Abbas mengatakan bahawa al-Jabbar adalah Raja yang Agung, sementara Ibn al-Anbari mengatakan bahawa al-Jabbar adalah Zat yang berada di luar pencapaian manusia. Yang lain mengatakan bahawa al-Jabbar bererti Zat yang tidak dapat dikalahkan dan tak seorang pun dapat berselisihan denganNya mengenai apa sahaja.
 
Diriwayatkan bahawa al-Jabbar menyampaikan pengertian yang sama yang disampaikan oleh sifat al-Mutakabbir, Yang Memiliki segala keagungan. Kesombongan dan kebesaran adalah sifat-sifat mulia yang hanya berhak diterapkan kepada Allah. Apabila diterapkan kepada makhluk, sifat tersebut akan menjadi buruk.

Disebutkan pula bahawa pengertian al-Jabbar bermakna Zat yang memaksakan kehendakNya kepada yang lain. Tak satu pun yang akan terjadi di kerajaanNya selain segala sesuatu yang dikehendakiNya, sama ada makhlukNya suka ataupun tidak. Dapat juga diertikan sebagai Zat yang memperbaiki, membuktikan atau mereformasi.

Dalam salah satu pernyataannya, Imam Ali bin Abi Thalib mengatakan: Dialah Zat yang kehendakNya telah menyatukan diriNya pada tabiat hati. Yakni Dia mengukuhkan hati menurut cara Dia menciptakan mereka dan menurut tingkat pengetahuan mereka tentangNya. Mereka juga mengetahuiNya adalah orang-orang yang berbahagia, sedangkan mereka yang tidak adalah orang-orang yang celaka.

Al-Jabbar mengandungi erti kekuatan dan daya paksa. Kita dapat menemukan bahawa seluruh anggota tubuh telah diarahkan untuk melakukan fungsi-fungsi mereka tanpa ada kehendak sedikit pun dari mereka sendiri. Cubalah pandang matahari ketika ia bergerak dalam orbitnya tanpa menyimpang sedikit pun dari garis edarnya walau satu inci sekalipun. Manusia tidak ada kawalan ke atas masa ketika Allah memilih kehidupannya untuk memulai atau bagaimana dia dilahirkan atau bila ia mati, atau keluarga yang melahirkannya. Semua ini telah ditetapkan baginya dan ia sedikit pun tidak dapat mengawal semua itu.

Demikian pula halnya dengan makhluk-makhluk lain di muka bumi. Mereka semua diciptakan dengan kemampuan untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan bumi.

Sifat Manusia Yang Kesepuluh Ialah Memaksa
 
Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang kesepuluh dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah bersifat memaksa atau mendorong

Imam Ahmad pernah menyebut bahawa manusia sememangnya dibekali dengan sifat memaksa supaya ia dapat hidup di bumi. Sebagaimana Allah Maha Pemaksa, maka manusia juga harus memaksakan dirinya untuk tunduk kepada kebenaran yang diturunkan Allah menerusi para nabi dan rasul.

Wallahu a’lam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma Ul-Husna,2010
ms25-27

No comments:

Post a Comment