Saturday, December 19, 2015

Satu kewajipan moral untuk kemanusiaan

Esei 98

Penulisan yang cantik oleh William Penn meluaskan penghargaan dan tujuan kehidupan: Saya menjangkakan dan berharap untuk melalui kehidupan dengan penuh aman walaupun hanya sekali. Oleh itu, terdapat beberapa kebaikan yang dapat saya tunjukkan, atau setiap perkara yang baik yang boleh saya lakukan kepada saudara saya, biar saya lakukan sekarang, supaya saya tidak perlu melakukan perkara ini sekali lagi. Martin Luther King, Jr mengulangi sentimen ini: Persoalan kehidupan yang berterusan dan penting adalah, apa yang telah kita lakukan untuk orang lain.

Jadikanlah kehidupan kita berguna. Albert Einstein menyatakan: Hanya dengan membuat amal kebajikan pada mereka yang lain menjadikan kehidupan itu lebih bermakna.

Menjadi bertanggongjawab kepada orang lain adalah sebahagian daripada kejayaan sebenar, kekayaan dan kehebatan. Nabi Muhammad saw menyatakan: Kekayaan seseorang itu adalah sesuatu yang baik dan dia telah lakukan semasa di dunia ini.Ralph Waldo Emerson menambah: Lelaki yang terhebat dalam semua peringkat umur telah menjadi seorang kekasih. Semua golongan lelaki terdahulu telah melaluinya. Kepercayaan dan penghormatan dalam diri seorang lelaki telah dicirikan dengan benar tentang kehebatannya. Tambahnya: Untuk berkongsi dengan kerap dan banyak....untuk mengetahui walaupun satu kehidupan telah dapat dijalani dengan lebih mudah ialah apabila anda telah menjalani kehidupan tersebut. Ini adalah untuk dijayakan.

St Francis Assisi turut membuat satu penyataan misi untuk kita: Tuhan, berilah keamanan kepada diriku. Di mana ada kebencian buatkan saya menyemai cinta di situ; di mana ada kecederaan, di situ ada pengampunan, di mana ada waswas, di situ ada kepercayaan; di mana ada kekecewaan, di situ ada harapan; di mana ada kehitaman, di situ ada cahaya; dan di mana ada dukacita, di situ ada kegembiraan.

Wallahu a’lam.

Stephen W.K.Tan
100 esei Inspirasi & motivasi untuk pelajar

No comments:

Post a Comment