Monday, December 14, 2015

Al-Mukmin

Asma Ul-Husna 7

Al-Mukmin ertinya Allah Yang Maha Memiliki Keamanan dan mengurniakan keamanan sebagaimana firmanNya bermaksud:

Yang Maha Melimpahkan Keamanan; Yang Maha Pengawal serta Pengawas
(Al-Hasyr:23)

Zat yang memiliki keamanan

Al-Mukmin bererti Zat yang menyediakan keamanan dan kedamaian. Dia membuka jalan dan  pintu keamanan dan menutup semua jalan ketakutan. Tidak ada keamanan dan kedamaian dalam kehidupan ini selain sebab-sebab penyakit dan kebinasaan dan tidak pula keamanan dan kedamaian di dalam kehidupan akhirat selain siksaan dan kemurkaaan, kecuali yang Allah sediakan dan bukakan segala jalan untuk memperolehi keamanan.

Secara linguistik Al-Mukmin merupakan suatu sifat (beriman) yang diturunkan dari dua kata kerja:

1. Tashdiq yang bererti kesaksian akan kebenaran sesuatu atau seseorang seperti dalam surah Yusuf ayat 17 bermaksud : ...dan engkau sekali-kali tidak akan percaya kepada kata-kata kami ini, sekalipun kami adalah orang yang benar.

2. Aman yang bererti tempat perlindungan atau syurga kedamaian sebagaimana dalam surah Quraisy ayat 4 bermaksud :...dan mengamankan mereka dari ketakutan.

Sebahagian ahli bahasa berpandangan bahawa kata-kata iman adalah bersumber dari kata kerja kedua ini.

Apabila kita mengatakan bahawa Allah Yang Maha Kuasa memberi hamba-hambaNya keamanan terhadap sesuatu yang mereka takuti, maka ertinya adalah keamanan dalam kehidupan di dunia ini dan di akhirat kelak.

Berkaitan dengan kehidupan di dunia ini, penghilangan sebab ketakutan tidaklah mudah untuk diterima kecuali ketika situasi yang serba tidak menentu benar-benar telah terjadi. Ketakutan tidak dapat dihilangkan kerana maut atau kematian bila-bila masa akan datang dan tak seorang pun dapat menghilangkan kemungkinan itu selain Allah swt.

Tak seorang pun dapat mewujudkan keamanan selain Allah. Seorang buta  cemas akan kemusnahan disebabkan ketakmampuannya untuk melihat tempat yang indah.Penglihatan yang sempurna memberinya keamanan dari kemusnahan. Seseorang yang tangannya harus dipotong kerana sebab-sebab penyakit tertentu khuatir akan situasi ketika ia tak mampu menggerakkan dirinya selain melalui penggunaan tangannya. Dengan itu tangan sihatnya merupakan sebab dari perasaannya terhadap keamanan.Hal yang sama dapat dikatakan mengenai semua indera dan organ tubuh kita lainnya. Zat yang menciptakan semua organ badan ini adalah Zat yang menghilangkan dari manusia sebab-sebab ketakutan dengan memberinya bahagian-bahagian tersebut.

Sifat manusia yang ketujuh ialah aman dan damai

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang ketujuh dengan beriman pada Asma ul-Husna ialah bersifat aman dan damai, yakni sentiasa dalam semua aktiviti dan perbuatannya memberi rasa aman pada dirinya mahupun alam sekitarnya.

Rasulullah saw menyebutkan menerusi hadis sahihnya bahawa barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat hendaklah memberi rasa keamanan kepada jiran tetangganya dari perbuatan jahatnya sendiri.

Wallahu a’lam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma Ul-Husna,2010
ms 17-19

No comments:

Post a Comment