Wednesday, December 16, 2015

Al-Muhaimin


Asma Ul-Husna 8

Al-Muhaimin ertinya Allah Yang Sangat Menyintai dan Maha Memelihara sebagaimana firmanNya bermaksud:

Dialah Allah,yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Menguasai (sekalian alam); Yang Maha Suci; Yang Maha Selamat Sejahtera (dari segala kekurangan); Yang Maha Melimpahkan Keamanan; Yang Maha Pengawal serta Pengawas; Yang Maha Kuasa; Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya); Yang melengkapi segala KebesaranNya. Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan denganNya.
(Al-Hasyr:23)

Sangat Menyintai dan Maha Memelihara

Ketika diterapkan kepada Yang Maha Kuasa, al-Muhaimin bererti bahawa Dialah Zat yang mengawasi perbuatan-perbuatan, Zat yang memberi mereka rezeki dan menentukan kehidupan mereka, Allah swt berbuat demikian melalui pengetahuan dan perlindunganNya. Siapapun yang mengawasi sesuatu adalah pelindungnya. Dengan demikian Dia memiliki kuasa penuh atasnya. Sifat-sifat ini tak akan pernah ada dalam makna hakikinya selain pada Allah.

Allah adalah al-Muhaimin, Zat yang menyaksikan segala perrbuatan hambaNya, sama ada ucapan ataupun perbuatan. Dengan itu pengertian al-Muhaimin sebagai Zat yang mengetahui segala sesuatu dan tidak ada sesuatu pun yang luput dari pengetahuanNya, tidak juga seberat atam di langit dan di bumi.

Al-Khalil bin Ahmad al-Farahidi mengatakan bahawa al-Muhaimin bererti Zat yang mengawasi, yang Melindungi. Adalah lazim dalam bahasa Arab untuk menyebut seseorang sebagai muhaimin apabila ia melindungi seseorang atau pelindungnya.

Al-Mibrad menghuraikan sebagai Zat Yang Maha Baik dan Maha Kasih. Bangsa Arab melukiskan burung yang membentangkan sayapnya untuk melindungi anaknya sebagai muhaimin.

Hasan al-Basri mengatakan al-Muhaimin bererti Pelindung yang membenarkan kebenaran seseorang. Diterapkan kepada Yang Maha Kuasa, ia akan membawa salah satu dari pengertian: Allah mencintai para kekasihNya yang terdiri dari para nabi, rasul dan orang-orang pilihan di sisiNya.

Al-Muhaimin adalah Zat yang meliputi pengaturan urusan-urusan semua penciptaNya dalam pengetahuanNya mulai daripada atom yang terkecil hingga planet yang terbesar dalam kosmos.

Kalau bukan Allah bersifat dengan sifat al-Muhaimin sudah pasti binasa dan rosaklah alam ini kerana Allah tidak mencintai dan memeliharanya dari segenap unsur yang membinasakan.

Sifat manusia yang kelapan ialah mencintai dan memelihara

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang kelapan dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah bersifat saling mencintai dan menjaga keamanan dengan sentiasa memelihara diri dan alam sekitarnya daripada segala sesuatu yang merosak dan membinasakan.

Imam Al-Ghazali menyebut bahawa manusia yang saling mencintai kerana Allah adalahmewakili sifat-sifat Allah di bumi di mana Allah mencintai dan memelihara semua yag diciptakanNya walaupun Allah berkehendak untuk membinasakannya bila-bila masa sahaja sesuai iradat dan QudratNya.

Wallahu a’lam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma Ul-Husna,2010
ms 20-22

No comments:

Post a Comment