Monday, December 21, 2015

Kehidupan yang abadi

Esei 99

Robert Schuller mencatatkan dalam bukunya yang menarik The Be-Happy Attitudes; bahawa kebahagiaan adalah keindahan kepercayaan di mana dalam hidup ini, walau bagaimana susahnya ia, ianya bukan destinasi terakhir anda.

Biar kita berhenti sejenak untuk menghidu bunga-bunga dan merasai masa lampau, sementara kita melengkapkan diri kita dengan tabiat-tabiat baik dan sikap yang mulia dalam persediaan untuk menghadapi kehidupan abadi tersebut.

Beribu-ribu kematian singkat dan near death experience (NDE) yang dilaporkan kepada seluruh dunia telah menunjukkan kita satu kehidupan selepas mati. Nde ini telah menceritakan tentang orang yang telah meninggal dunia secara klinikal tetapi kemudiannya disedarkan semula.

Pengalaman kematian telah memberikan kepentingan kasih sayang dan memberi bantuan kepada yang lain.Mereka yang mengalami, mewujudkan keamanan dan memperkaya lain-lain akan diberikan ganjaran; kepada mereka yang merompak dan membunuh, dan merogol akan dihukum. Walaupun tanpa permulaan pengalaman tentang kematian, konsep ganjaran dan retribusi menyempurnakan perasaan.Ianya adalah ketidakadilan dan perbuatan salah yang begitu banyak berlaku di dunia bahawa perlu ada satu pengganti dan membuat peringkat sistem dalam sistem kosmik yang sempurna ini. Di samping itu, kita semua mempunyai suara hati yang dikurniakan Tuhan untuk menahan daripada kejahatan. Kita dapat merasakannya dan kita tahu kita tidak patut mencuri atau membunuh.

Bersedialah untuk kehidupan abadi iaitu kehidupan selepas mati,anda akan menghabiskan banyak masa di sana, dalam keabadian. Pemikiran menarik adalah bahawa: Selepas kematian kita akan bersatu semula dengan semua orang, terutama dengan orang yang kita kasihi. Syurga akan menjadi sebuah tempat keindahan berterusan, kebahagiaan lengkap, keselesaan yang kekal, abadi dan cinta yang kekal.

Wallahu a’lam.

Stephen W.K.Tan
100 esei Inspirasi & motivasi untuk pelajar

No comments:

Post a Comment