Wednesday, December 9, 2015

Pelajaran ke 36


Al-Mawa’izd Al-Badi’iah

Kata Ka’ab Al-Ahkbar Radhiyallahu’anha: Aku lihat akan Taurat dan Injil dan Zabbur dan Qur’an Al-Adzim, maka Aku pilih daripadanya dua belas kalimah aku surat akan dia pada kertas  dan aku gantung akan dia pada leherku.

Bermula aku tilik kepadanya pada tiap-tiap hari tiga kali:

1. Berkata Allah Ta’ala: Hai anak Adam, jangan engkau takut akan luput rezekimu selama perbendaharaanKu itu penuh, maka bahawasanya perbendaharaanKu itu tiada habis dan tiada kurang selama-lamanya.

2. Berkata Allah Ta’ala: Hai anak Adam, bahawasanya Aku dengan hakmu itu yang mengasih bagimu dan dengan hakmu jadikan olehmu yang mengasih.

3. Berkata Allah Ta’ala: Hai anak Adam,jangan engkau sentosakan tipuKu hingga engkau lalukan Sirathal Mustaqim dan engkau lihat akan sucimu di dalam syurga.

4. Berkata Allah Ta’ala: Hai anak Adam, Aku jadikan akan segala perkara semuanya itu keranamu dan Aku jadikan akan dikau kerana Aku.

5. Berkata Allah Ta’ala: Hai anak Adam,jangan engkau takut yang lain daripada Aku selama-lama kerana Aku itu kekal selama-lama.

6. Berkata Allah Ta’ala: Hai anak Adam,jangan engkau marahkan atasKu daripada kerana dirimu tetapi engkau marahkan atas dirimu daripada kerana Aku.

7. Berkata Allah Ta’ala: Hai anak Adam,daripada ’Arasy hingga ke bawah tujuh petala bumi sekalian mereka itu menuntut mereka itu akan Daku. Bermula menuntut akan Daku padahal engkau itu engkau lari daripada Aku.

8. Berkata Allah Ta’ala: Hai anak Adam, jangan engkau percaya yang lain daripada aku. Bermula engkau manakala engkau menuntut akan Daku nescaya engkau dapat akan Daku.

9. Berkata Allah Ta’ala: Hai anak Adam,jangan engkau tuntut daripada Aku akan esok dan Aku tiada Aku tuntut daripadamu akan amal esok.

10. Berkata Allah Ta’ala: Hai anak Adam,Aku jadikan akan dikau daripada nutfah, maka tiada Aku tinggalkan akan rezekimu, Aku dahulukan akan dia kepada perutmu.

11. Berkata Allah Ta’ala: Hai anak Adam,jika engkau redhakan dengan barang yang telah aku bahagikan bagimu itu nescaya aku pusakakan akan hatimu dan badanmu dan jika tiada engkau redhakan dengan barang yang telah Aku bahagikan bagimu nescaya aku keraskan atasmu dunia hingga engkau tuntut akan dia seperti engkau tuntut akan binatang yang liar di dalam hutan, maka demi kemuliaanKu dan kebesaranKu tiada engkau peroleh akan dia melainkan barang yang telah Aku taqdirkan bagimu pada hal engkau itu dicelakan  di dalam segala manusia.

12. Berkata Allah Ta’ala: Hai anak Adam,barangsiapa tiada redha ia dengan qadhaKu dan tiada sabar ia atas balaKu dan tiada syukur ia atas nikmatKu dan tiada memadai ia dengan pemberianKu maka hendaklah ia keluar daripada bawah langitKu dan hendaklah menuntut ia akan Tuhan yang lain daripada Aku.

Wallahu alam.

Syeikh Abdullah Ibnu Abdur Rahim Fathani &
Syeikh ’Abdul Ra’uf Fanshuri Acheh
Kitab Muhimmah & Al-Mawa’izd Al-Badi’iah,
Al-Hidayah, 2007

No comments:

Post a Comment