Sunday, December 27, 2015

Doa Maulid

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Segala puji bagi Allah Tuhan seru sekalian alam. Ya Allah, selawat dan salamMu atas penghulu kami Muhammad dan atas keluarga serta sahabatnya sekalian.Mudah-mudahan Allah jadikan saya dan kamu sekalian dari golongan orang yang mendapat syafaatnya; dan mengharapkan daripada Allah belas kasihan dan rahmatNya.

Ya Allah, dengan kehormatan nabi yang mulia ini, dan keluarga serta sahabatnya yang berjalan atas petunjuk yang kukuh, jadikanlah kami sekalian sebaik-baik umatnya.Himpunankanlah kami esok (Hari Mahsyar) di dalam kumpulannya. Pergunakanlah lidah-lidah kami dalam memuji dan membelanya. Hidupkanlah kami dalam keadaan berpegang dengan sunnahnya dan ketaatannya, dan matikanlah kami dalam kecintaan kepadanya dan dalam jemaahnya.

Ya Allah, masukkanlah kami ke dalam Syurga bersama-samanya kerana baginda orang yang mula-mula masuk ke dalamnya. Turunkanlah kami dalam mahligainya bersama-samanya kerana bagindalah orang yang mula turun ke dalamnya. Kasihanilah kami di hari dia memberi syafaat kepada makhluk lalu engkau kasihani mereka. Ya Allah, berilah kami peluang menziarahinya setiap tahun. Janganlah Engkau jadikan kami dari golongan orang yang lalai dari mengingatiMu dan juga lalai dari mengingati walau sekejap.

Ya Allah, janganlah hendaknya ada di majlis kami ini orang yang berdosa melainkan Engkau cuci segala dosanya dengan air taubat; dan Engkau tutup keaibannya dengan pakaian pengampunan. Ya Allah, pada tahun yang lalu ada rakan-rakan kami yang tidak dapat menghadirkan diri pada tahun ini kerana dihalang oleh qadaMu (telah meninggal) maka janganlah Engkau sia-siakan mereka dari pahala dan kebaikan yang Engkau berikan kepada kami pada saat ini.

Ya Allah, kasihanilah kami jika kami sudah menjadi ahli kubur.Berilah kami taufiq untuk membuat amal soleh yang kekal cahayanya sepanjang zaman.Ya Allah, jadikanlah kami orang yang ingat kepada pemberianMu,bersyukur atas nikmatMu dan ingat kepada Hari Pertemuan denganMu. Hidupkanlah kami masyghul dengan ketaatan kepadaMu.

Kiranya Engkau matikkan kami, matikanlah kami tanpa sebarang fitnah atau kekecewaan. Sudahi segala perkara kami dengan kebaikan daripadaMu. Ya Allah, selamatkanlah kami dari kejahatan orang yang aniaya. Ya Allah, selamatkanlah kami dari kejahatan orang yang aniaya.Ya Allah, selamatkanlah kami dari kejahatan orang yang aniaya.Jadikanlah kami orang yang terselamat dari segala fitnah dunia.

Ya Allah, jadikanlah rasul yang mulia ini orang yang memberi syafaat kepada kami. Kurniakanlah kami dengan sebabnya kedudukan yang tinggi di hari kiamat kelak. Ya Allah, berilah kami minum dari telaga nabiMu Muhammad saw dengan minuman yang melegakan menyebabkan kami tidak rasa haus lagi selepasnya.Himpunkanlah kami di bawah panji-panjinya esok (Hari Mahsyar). Ya Allah, dengan darjatnya di sisiMu, ampunilah kami, kedua ibu bapa kami, guru-guru kami, orang-orang yang mempunyai hak atas kami dan bagi siapa yang mengadakan majlis yang baik pada saat ini serta sekalian mukmin mukminat, muslimin muslimat sama ada yang masih hidup mahupun yang sudah wafat. Sesungguhnya Engkau memperkenankan segala doa, menunaikan segala hajat dan mengampuni segala dosa dan kesalahan. Ya Tuhan yang Maha Pengasih dari semua yang pengasih.

Selawat dan salam Allah atas penghulu kami, Muhammad dan atas keluarga serta sahabatnya. Maha Suci Tuhanku yang mempunyai kemuliaan dari segala apa yang mereka sifatkan. Ucapan salam atas sekalian Rasul dan segala puji bagi Allah Tuhan seru sekalian alam.

Al-Fatihah dengan niat supaya terkabul dan tercapai apa yang dicita-citakan dipersembahkan ke hadrat rasulullah saw.

Aameen.

Zulkifli Mat Isa
Maulid berzanji & Daiba’i
2008

No comments:

Post a Comment