Tuesday, December 29, 2015

Al-Mutakabbir

Asma Ul-Husna 11

Al-Mutakabbir ertinya Allah yang Maha Besar dan yang Maha Memiliki Keagungan sebagaimana firmanNya bermaksud:

Yang Maha Kuasa; Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya); Yang Melengkapi segala KebesaranNya. Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan denganNya.
(Al-Hasyr:23)

Maha Besar dan Maha Memiliki Keagungan

Al-Mutakabbir adalah Zat yang memiliki semua keagungan, yang tidak dapat diatasi oleh makhluk-makhlukNya, yang kebesaran dan keagunganNya adalah yang paling utama. Allah terlalu Agung dan tiada memiliki sebarang kekurangan terhadap sesuatu dan tidak memerlukan kepada sesuatu, Zat yang mempunyai semua kebesaran dan kebanggaan.

Tidak seorang pun selain Dia dibenarkankan memandang dirinya sendiri besar atau berkuasa atau berdaulat. Dialah Zat yang terlalu kudus untuk dikenai oleh banyak musibah; maka tidak ada kebesaran yang dibenarkan bagi sesiapa pun selain Dia; Dialah Zat yang memiliki semua kekuasaan dan kerajaan.

Sifat ini bererti Zat yang telah menggabungkan dalam DiriNya dan secara pantas berhak mendapat semua sifat keagungan, kesempurnaan, kebanggaan dan kemuliaan pada saat yang bersamaan.

Dia terlalu hebat untuk tunduk kepada yang lain. Sebaliknya, ketundukan adalah semata-mata kepadaNya dan hanya kepadaNya.Al-Quran menisbatkan sifat kebesaran kepada Yang Maha Kuasa bermaksud:

Dan bagiNyalah keagungan dan kekuasaan di langit dan di bumi; dan Dialah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
(Al-Jatsiyah:37)

Sifat Manusia Yang Kesebelas ialah Besar

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang kesebelas dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah bersifat besar dalam pengertian tidak menghinakan diri dan tunduk kepada sebarang tekanan yang berunsur kebatilan.

Imam Syafie mengatakan manusia yang hebat adalah yang membuktikan dirinya besar dan agung dengan sebab mengamalkan Islam dan membuang sifat-sifat jahiliyah.

Wallahu a’lam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma Ul-Husna,2010
ms28 - 29

No comments:

Post a Comment