Saturday, December 26, 2015

Kekayaan yang sebenar


Esei 100

Kesejahteraan tidak dapat diukur dengan sejumlah wang yang banyak mahupun kekayaan sebenar kita.Kekayaan tidak menjamin kesejahteraan.

1. Wang memberikan hanya sebahagian daripada kebahagiaan.
2. Beberapa benda yang paling bagus adalah percuma
3. Kebahagiaan adalah satu perilaku pengembaraa, bukan destinasi
4. Wang perlu digunakan untuk tujuan yang penting
5. Anda adalah lebih pengting daripada harta benda anda
6. Kemajuan peribadi; Charles Schultz menyatakan; kehidupan adalah sama seperti berbasikal dengan sepuluh kelajuan. Kebanyakan daripada kita mempunyai peralatan tetapi kita tidak menggunakannya.
7. Kualiti setiap pengalaman adalah penting

Kekayaan sebenar adalah seperti berikut:
1. Penemuan dan penghargaan semua kecantikan, keajaiban dan khazanah-khazanah di bumi
2. Satu kehidupan yang penuh dengan nilai-nilai moral, ideal tinggi, harapan dan impian-impian dan memuaskan hatinya.
3. Harmoni dan kekayaan dalam hubungan sesama manusia
4. Satu sikap mental yang positif, dengan fizikal yang cemerlang, kesihatan mental dan spiritual
5. Pilihan satu sebab yang lebih penting daripada anda
6. Kebebasan
7. Kerja, penghayatan, perlaksanaan dan ganjaran
8. Satu kehidupan yang penuh dengan kasih sayang, tabiat-tabiat baik dan kecemerlangan
9. Pengetahuan, kemahiran-kemahiran, kebijaksanaa dan mengimbangkan
10. Penggunaan paling sempurna dan keseronokan sumber dalaman dan luaran anda.

Lelaki dengan kekayaan yang sebenar menyatakan: Saya telah menggunakan semua bakat saya, keupayaan dan kekayaan untuk membawa kebaikan untuk diri,keluarga dan dunia saya. Bagi saya, saya telah menemui kekayaan sebenar saya. Keseronokan berpunca daripada menulis buku ini telah melimpah. Sekarang saya mempunyai teman di merata-rata tempat! Saya telah mengajar banyak perkara kepada anda. Saya telah mempengaruhi banyak kehidupan.

Wallahu a’lam.

Stephen W.K.Tan
100 esei Inspirasi & motivasi untuk pelajar

No comments:

Post a Comment