Sunday, November 29, 2015

Pelajaran 29

Al-Mawa’izd Al-Badi’iah

Berkata Allah Ta’ala: Hai anak Adam, betapa kamu dakwakan akan dunia itu fana’ dan nikmat dunia hilang dan hidup dunia itu putus.

Maka bahawasanya segala mereka itu yang berbuat taat akan Allah Ta’ala thabit di dalam syurga dan masuk mereka itu daripada segala pintu yang delapan. Pada tiap-tiap syurga itu seribu lapis dan pada tiap-tiap satu lapis itu tujuh puluh ribu mahligai daripada jenis mutiara. Dan pada tiap-tiap satu mahligai itu tujuh puluh ribu kampung daripada jenis permata. Dan pada tiap-tiap satu kampung itu tujuh puluh ribu rumah daripada emas yang merah. Dan pada tiap-tiap satu rumah tujuh puluh ribu mahligai daripada perak yang putih. Dan pada tiap-tiap satu mahligai itu tujuh puluh ribu hidangan daripada ambar. Dan pada tiap-tiap satu hidangan itu tujuh puluh ribu pinggan daripada jauhar. Dan pada tiap-tiap satu pinggan itu tujuh puluh ribu bagai daripada makanan. Dan pada tiap-tiap satu makanan itu tujuh puluh ribu daripada rasanya.

Dan demikian lagi mahligai itu tujuh puluh ribu peratus, yakni katil daripada emas yang amat merah. Dan pada tiap-tiap satu peratus itu tujuh puluh ribu hamparan daripada sutera yang halus dan istibrak dan dhibaj pada keliling tiap-tiap peratus itu tujuh puluh ribu sungai daripada air hayat dan daripada air susu dan daripada arak dan air madu yang hening dan pada sama tengah sungai itu tujuh puluh ribu pohon kayu daripada buah-buahan.

Dan pada tiap-tiap satu rumah itu tujuh puluh ribu khemah daripada jenis Arjun namanya. Dan atas tiap-tiap satu hamparan itu beberapa anak bidadari yang indah-indah. Dan pada hadapannya itu tujuh puluh ribu cawan yang putih yang terhufam (berkilat). Dan di atas kepala tiap-tiap mahligai itu tujuh puluh ribu qubbah. Dan pada tiap-tiap satu qubbah itu tujuh puluh ribu hadiah daripada Tuhan yang bernama Rahman. Dan thabit di dalam qubbah itu beberapa yang indah-indah yang tiada pernah dilihat oleh mata dan tiada pernah didengar  oleh telinga dan tiada pernah tergerak pada hati manusia. Dan beberapa buah-buahan daripada yang indah-indah rasanya, dan beberapa daging unggas daripada yang mengingin oleh mereka itu dan beberapa anak bidadari yang seperti intan terhufam (berkilat) lagi yang dihias dengan segala pakaian yang indah-indah adalah sekalian yang demikian itu balas amal mereka itu yang adalah mereka itu berbuat mereka itu di dalam dunia, tiada mati mereka itu di dalam syurga selama-lamanya, dan tiada tua mereka itu, dan tiada lemah, dan tiada susah mereka itu, dan tiada gundah mereka itu di dalamnya, dan tiada puasa mereka itu,  dan tiada sembahyang mereka itu, dan tiada sakit mereka itu, dan tiada berkemah (berkencing) mereka itu, dan tiada bertaruh (buang air besar) mereka itu, dan tiada keluar mereka itu daripada syurga selama-lamanya.

Maka barangsiapa menuntutkan ia akan syurga nescaya mengingat akan kemuliaanKu dan kemurahanKu dan menghampir akan dirinya kepada Aku dengan benar dan dengan menghinakan  dunia dan memadai dengan sedikit.

Wallahu alam.

Syeikh Abdullah Ibnu Abdur Rahim Fathani &
Syeikh ’Abdul Ra’uf Fanshuri Acheh
Kitab Muhimmah & Al-Mawa’izd Al-Badi’iah,
Al-Hidayah, 2007

No comments:

Post a Comment