Tuesday, November 3, 2015

Pelajaran 13


Al-Mawa’izd Al-Badi’iah

Berkata Allah Taala: Hai anak Adam; beberapa daripada pelita sanya memadam akan dia oleh angin.

Dan beberapa orang yang abid sanya membinasakan akan dia oleh ujub. Dan beberapa daripada orang yang kaya sanya membinasakan akan dia oleh kayanya.

Dan beberapa daripada orang yang papa sanya membinasakan akan dia oleh papanya.

Dan beberapa daripada orang yang sihat sanya membinasakan akan dia oleh afiat.

Dan beberapa daripada orang yang alim sanya membinasakan akan dia oleh ilmunya jikalau tiada orang tua yang rukuk dan orang yang khusuk dan kanak-kanak yang menyusu dan binatang yang berlata-lata nescaya Aku jadikan langit yang di atas kamu itu besi tiada turun daripadanya hujan dan Aku jadikan bumi itu soffan-soffan tiada suatu pun tumbuhan-tumbuhan atasnya dan Aku jadikan tanah itu akan abu dan tiadalah Aku turun atas kamu daripada langit akan setitik hujan pun tiadalah Aku tumbuhkan bagi kamu pada bumi itu akan suatu biji jua pun dan Aku tuangkan atas kamu itu akan azab.

Wallahu alam.

Syeikh Abdullah Ibnu Abdur Rahim Fathani &
Syeikh ’Abdul Ra’uf Fanshuri Acheh
Kitab Muhimmah & Al-Mawa’izd Al-Badi’iah,
Al-Hidayah, 2007; ms 178

No comments:

Post a Comment