Wednesday, November 11, 2015

Pelajaran 19



Al-Mawa’izd Al-Badi’iah

Berkata Allah Taala: Hai anak Adam, sabar olehmu dan rendahkan olehmu akan dirimu nescaya Aku tinggikan akan dikau dan syukur olehmu akan nikmatKu nescaya Aku tambah bagimu. Dan minta ampun olehmu daripada Aku nescaya Aku ampun bagimu dan apabila engkau minta daripada Aku nescaya Aku perkenankan bagimu dan taubat olehmu kepadaKu nescaya Aku terima akan taubatmu dan pohon olehmu kepadaKu nescaya Aku berikan akan dikau dan beri sedekah olehmu daripada Aku nescaya Aku beri berkat bagimu pada rezekimu dan sebutkan olehmu akan kasihmu nescaya Aku tambah akan umurmu dan tuntut olehmu daripada Aku akan sembahyangmu nescaya Aku lanjutkan akan sihatmu.

Bermula sejahtera itu di dalam seorang, bermula ikhlas itu di dalam wara’ dan gemar itu di dalam taubat dan kaya itu di dalam memadakan dengan yang sedikit.

Hai anak Adam, betapa engkau tamak akan ibadat serta penuh perutmu dengan makanan dan betapa tamak pada mengasih akan Allah Taala serta engkau kasih akan harta dan betapa engkau tamak pada terang hatimu serta banyak engkau tidur dan betapa engkau tamak pada takut akan Allah Taala serta engkau takut akan papamu dan betapa engkau tamak akan wara’ serta loba akan dunia dan betapa engkau tamak akan keredaan Allah Taala dengan tiada engkau kasih akan segala orang yang miskin dan lagi betapa engkau tamak akan keredhaan Allah Taala serta kikirmu dan betapa engkau tamak akan ilmu serta engkau kasih dunia dan kasih akan puji dan betapa engkau tamak akan bahagia serta sedikit ilmuMu dan betapa engkau tamak akan negeri yang baqa’ serta engkau tamak kepada negeri yang fana’ dan betapa engkau tamak akan kebajikan padahal engkau berbuat jahat dan berapa engkau tamak akan sejahtera daripada seksa padahal engkau yang dimurkai oleh Allah Taala dan betapa engkau tamak akan sembuh padahal engkau yang sakit.

Wallahu alam.

Syeikh Abdullah Ibnu Abdur Rahim Fathani &
Syeikh ’Abdul Ra’uf Fanshuri Acheh
Kitab Muhimmah & Al-Mawa’izd Al-Badi’iah,
Al-Hidayah, 2007; ms 184-185

No comments:

Post a Comment