Sunday, November 15, 2015

Pelajaran 22

Al-Mawa’izd Al-Badi’iah

Berkata Allah Taala: Hai anak Adam, bermula maut itu membukai akan segala rahsiamu.Dan hari kiamat itu membaca surat kebajikan kamu. Dan azab itu membinasa ia akan kemuliaanmu.  Dan apabila engkau berbuat dosa akan suatu dosa, maka jangan engkau tilik kepada kecilnya dan tetapi tilik olehmu kepada Tuhan yang engkau berbuat maksiat akan dia. Dan apabila diberi rezeki akan dikau akan suatu rezeki yang sedikit, maka jangan engkau tilik kepada sedikit dan tetapi tilik olehmu kepada Tuhan yang memberi rezeki akan dikau dengan dia. Dan jangan engkau hinakan akan dosa yang kecil maka kerana bahawasanya engkau tiada ketahui di mana dosanya yang jadi murkaKu atasmu. Dan jangan engkau sentosakan tipu Aku, maka kerana bahawasanya tipu Aku itu tersembunyi atasmu daripada tempat semut yang hitam pada malam yang kelam.

Hai anak Adam, adalah engkau ingat akan marahKu maka engkau berhenti daripada berbuat maksiat. Dan adakah engkau tunaikan akan segala yang Aku fardhukan atasmu seperti barang yang Aku suruhkan akan dikau? Dan adakah engkau beri akan hambaKu yang miskin daripada hartaKu? Dan adakah engkau berbuat baik akan hambaKu yang bderbuat jahat kepadamu? Dan adakah engkau mengampunkan akan hambaKu yang mengenai akan dikau? Dan adakah engkau sebutkan akan hambaKu yang memintang (memutuskan silaturrahim) ia akan dikau? Dan adakah engkau sayangkan akan hambaKu yang berbuat khianat ia akan dikau? Dan adakah engkau berkata dengan hambaKu yang tiada mahu berkata ia dengan dikau? Dan adakah engkau tunaikan akan hak anakmu yang wajib atasmu nafkah? Dan adakah engkau redhakan qadhaKu? Dan adakah engkau tanyai kepada segala ulama? Itu daripada segala pekerjaan agama dan duniaMu? Maka bahawasanya Aku tiada Aku lihat kepada rupa kamu dan tiada Aku lihat kepada baik bangsamu tetapi Aku tilik kepada hati kamu.

Bermula yang kegemaranKu kepadamu itu dengan engkau mengerjakan akan segala perkara yang kepujian ini.

Wallahu alam.

Syeikh Abdullah Ibnu Abdur Rahim Fathani &
Syeikh ’Abdul Ra’uf Fanshuri Acheh
Kitab Muhimmah & Al-Mawa’izd Al-Badi’iah,
Al-Hidayah, 2007

No comments:

Post a Comment