Sunday, November 15, 2015

Kemahiran menjual

Esei 80

Kehidupan adalah satu proses jualan yang berterusan.Lengkapkan diri dengan peralatan sebelum bertemu pelanggan.Intai peluang melalui akhbar, iklan-iklan tahniah, buku panduan telefon dan tempat-tempat berkaitan. Pertamanya, layakkan prospek sebelum mensia-siakan masa terhadap mereka.Jengan lupa jenguk peluang-peluang lama.

Dalam fasa pesedian, berlatih dengan keras.Jagan biarkan tradisi dan desas-desus menghalang anda – mereka kata anda perlu bertepatan pada musim yang betul. Pelanggan adalah orang yang paling penting di dunia, fokus padanya bukan diri anda Empati dan cinta sama menarik dan melembutkan. Jurujual yang paling teruk adalah mereka yang tertekan, pelanggan sudah ada masalah sendiri dan tidak perlukan lagi masalah lain. Jangan perbesarkan sesuatu, bermegah atau kelihatan lebih pandai daripada prospek. Elakkan juga bersandar di mejanya, bercakap dari kedudukan lebih tinggi darinya, mata melilau, bercakap kurang sopan atau terlalu banyak bercakap.

Konsep Apa yang Ada Untuk Saya ( AAUS ) amat berkesan, ia memarakkan keinginan untuk membeli. Jualkan apa yang diperlukan dan fokus kepada khidmat  selepas jualan. Lawan bantahan yang ada dengan sopan dan secara perlahan-lahan. Mereka mungkin salah tetapi tidak akan membeli jika tersinggung. Persahabatan adalah penting di dalam jangka panjang perniagaan.

Satu kemahiran penting dalam jualan ialah keupayaan untuk menghadapi kekecewaan dan penolakan dengan gembira.Ingatkan, setiap 9 penolakan akan ada 1 jualan. Gunakan formula: seterusnya,seterusnya dan seterusnya.

Jadilah sebagai juara yang bukan sahaja berjaya tetapi juga dapat mengajar pelanggan-pelanggan nya untuk berjaya!

Wallahu a’lam.

Stephen W.K.Tan
100 esei Inspirasi & motivasi untuk pelajar

No comments:

Post a Comment