Tuesday, November 17, 2015

Pelajaran 24

Al-Mawa’izd Al-Badi’iah

Berkata: Allah Ta’ala: Hai segala mereka itu yang percaya akan Allah, sebut olehmu akan Allah Ta’ala akan sebagai sebut yang banyak dan ucap tasbih oleh kamu akan Allah Ta’ala pada pagi-pagi dan petang-petang.

Hai Musa anak Imran, hai Musa yang empunya kitab, dengarkan olehmu akan perkataanKu, bahawasanya Aku itu Allah Ta’ala yang empunyai agama yang tiada antaraku  dan antaramu itu juru bahasa. Khabarkan olehmu orang yang makan riba’ itu dengan marah daripafa Tuhan yang bernama Rahman dan dengan berganda-ganda azab neraka.

Hai anak Adam, apabila engkau dapat akan keras hatimu dan sakit pada badanmu dan kurang pada rezekimu dan kurang hartamu, maka ketahui olehmu akan yang demikian dengan sebab bahawasanya engkau itu engkau berkata-kata dengan barang yang tiada memberi faedah bagimu pada akhirat.

Hai anak Adam, tiada betullah agamamu hingga betullah lidahmu dan tiada betullah lidahmu hingga engkau malu kepada Tuhanmu.

Hai anak Adam, apabila engkau tilik pada aib segala manusia padahal engkau lupakan aib dirimu, maka bahawasanya engkau gemar akan suruh syaitan dan engkau marahkan akan Tuhan yang bernama Rahman.

Hai anak Adam, bermula lidahmu itu harimau bagimu, maka apabila engkau biarkan akan dia nescaya membunuh ia akan dikau, maka kebinasaanmu itu pada membiarkan lidahmu.

Wallahu alam.

Syeikh Abdullah Ibnu Abdur Rahim Fathani &
Syeikh ’Abdul Ra’uf Fanshuri Acheh
Kitab Muhimmah & Al-Mawa’izd Al-Badi’iah,
Al-Hidayah, 2007

No comments:

Post a Comment