Thursday, November 19, 2015

Pelajaran 25

Al-Mawa’izd Al-Badi’iah

Berkata Allah Ta’ala

Wahai anak Adam, bahawasanya syaitan itu seteru bagimu, maka jadikan olehmu akan dia itu seteru.

Dan ketahui olehmu bahawasanya hari kiamat itu berhimpunkan akan kamu di dalamnya kepada Allah Ta’ala padahal keadaan kamu itu berjama’ah-jama’ah. Dan hadirkan akan kamu itu pada antara hadapan Allah Ta’ala hal keadaan kamu itu bersaf-saf padahal kamu baca akan kitab satu huruf kemudian satu huruf dan ditanyai akan kamu itu daripada barang yang kamu kerjakan di dalam dunia sama ada ia tersembunyi atau zahirnya pada hari itu dihimpunkan akan segala orang yang takut akan Allah Ta’ala kepada Tuhan yang bernama Rahman padahal mereka itu berkenderaan dan Kami hulurkan akan segala mereka itu yang celaka itu kepada neraka jahannam padahal mereka itu berjalan.

Maka bahawasanya Akulah yang tiada menyerupai oleh suata dengan Daku dan tiada kekerasan seperti kekerasanKu.

Barangsiapa puasa keranaKu pada masa di dalam dunia hal keadaan khalis (ikhlas) bagiKu nescaya Aku perjamukan akan dia dengan beberapa warna makanan yang berjenis-jenis di dalam syurga.

Barangsiapa memejamkan kedua matanya daripada yang Aku haramkan nescaya Aku sentosakan akan dia daripada api neraka, maka Akulah Tuhan yang memiliki akan sekalian alam, maka minta ampun oleh kamu daripada Aku. Dan aku jua yang memberi nikmat, maka syukur oleh kamu akan Daku.

Dan Aku jua yang memeliharakan, maka pinta peliharakan oleh kamu daripada Aku. Dan Aku jua yang menolong, maka minta tolong oleh kamu daripada Aku. Dan Aku jua yang mengampun, maka minta ampun oleh kamu daripada Aku. Dan Aku jua yang diqasad, maka qasadkan oleh kamu akan Daku. Dan Akulah yang Amat Tahu, maka takut oleh kamu akan Daku. Dan Akulah yang memadakan, maka minta oleh kamu daripada Aku. Dan Aku jua yang menunjuk, maka minta tunjuk oleh kamu daripadaKu.

Wallahu a’lam.

Syeikh Abdullah Ibnu Abdur Rahim Fathani &
Syeikh ’Abdul Ra’uf Fanshuri Acheh
Kitab Muhimmah & Al-Mawa’izd Al-Badi’iah,
Al-Hidayah, 2007

No comments:

Post a Comment