Friday, November 6, 2015

Pelajaran 15

Al-Mawa’izd Al-Badi’iah

Berkata Allah Taala: Bermula agama kamu dan daging kamu dan darah kamu itu, jika baik agama kamu nescaya baiklah amal kamu dan daging kamu dan darah kamu;maka jika binasa agama kamu nescaya binasalah amal kamu dan daging kamu dan darah kamu dan jangan ada kamu seperti sumbu pelita yang menerang nur akan dirinya dan menerang ia segala akan manusia.

Hai anak Adam, keluarkan olehmu akan mengasih dunia daripada hatimu, maka bahawasanya Aku tiada Aku himpunkan akan kasih akan Daku dan kasih akan dunia pada hati yang satu selama-lamanya. Dan perlahankan olehmu akan dirimu pada menghimpunkan rezekimu, maka bahawasanya rezeki itu sudah terbahagi dan loba itu ditegahkan dan kikir itu yang dicelakan dan nikmat dunia itu tiada kekal dan menghabis-habis pada menuntut rezeki itu celaka dan ajal itu berhad yang diketahui dan yang sebenar itu yang diketahui.

Bermula sebaik-baik ilmu hikmah itu takut akan Allah Taala dan sebaik-baik kaya itu memadakan dengan yang sedikit dan sebaik-baik bekal itu takut akan Allah Taala, dan sebaik-baik barang yang dikurniai pada hati itu yakin akan Tuhan dan sebaik-baik barang yang diberi akan kamu itu afiat pada badan dan iman dan amal.

Dan sejahat-jahat perkataan kamu itu dusta dan sejahat-jahat nasihat itu namimah, yakni mengadu-ngadukan yakni lalat merah dan tiada Tuhanmu itu menganiayai akan segala hambaNya.

Wallahu alam.

Syeikh Abdullah Ibnu Abdur Rahim Fathani &
Syeikh ’Abdul Ra’uf Fanshuri Acheh
Kitab Muhimmah & Al-Mawa’izd Al-Badi’iah,
Al-Hidayah, 2007; ms 177

No comments:

Post a Comment