Monday, November 2, 2015

Pelajaran 12

Al-Mawa’izd Al-Badi’iah

Berkata Allah Taala: Hai anak Adam, ingatkan oleh kamu akan segala nikmatKu yang telah Aku beri nikmat atas kamu dan sempurnakan oleh kamu akan janjiKu yang Aku suruhkan kepada kamu supaya Aku sempurnakan akan janji kamu dan kepadaKu jua kembali kamu dan seperti tiada engkau tahu jalan melainkan dengan dalil yang menunjuk demikianlah tiada jalan kepada syurga melainkan dengan amal dan seoerti tiada kamu himpunkan harta melainkan dengan lelah dan payah. Demikianlah tiada kamu masuk ke dalam syurga melainkan dengan sabar atas ibadat akan Daku, maka hampir olehmu akan dirimu kepadaKu dengan mengerjakan segala sunat dan tuntutkan olehmu akan keredhaanKu dengan redha segala miskin dan gemarkan olehmu kepada rahmatKu dengan kamu duduk serta segala ulama, maka bahawasanya rahmatKu itu tiada mencerai akan mereka itu sekejap mata jua pun.

(Hai adak Adam), dengar olehmu barang yang Aku kata dengan sebenarnya bahawasanya barangsiapa takabbur ia atas segala orang yang miskin nescaya Aku himpunkan akan dia pada hari kiamat atas rupa semut yang kecil. Dan barangsiapa merendahkan diri bagi orang yang alim nescaya Aku angkatkan akan dia di dalam dunia dan di dalam akhirat. Dan barangsiapa mendatang ia bagi membukakan satu aib bagi orang Islam nescaya membukakan satu aib bagi orang Islam nescaya membukakan oleh Allah Taala akan aibnya tujuh puluh kali aib.Dan barangsiapa menghina ia akan orang yang papa maka sungguhnya menzahir ia akan Daku dengan berperang. Dan barangsiapa percaya ia akan Daku nescaya berjabat tangan akan dia oleh malaikat di dalam dunia pada batin dan di dalam akhirat itu pada zahir.

Wallahu alam.

Syeikh Abdullah Ibnu Abdur Rahim Fathani &
Syeikh ’Abdul Ra’uf Fanshuri Acheh
Kitab Muhimmah & Al-Mawa’izd Al-Badi’iah,
Al-Hidayah, 2007; ms 173-174

No comments:

Post a Comment