Tuesday, November 10, 2015

Respons anda terhadap situasi harian

Esei 76

Hidup kita terdiri daripada minit, hari dan tahun. Sikap, fikiran dan respons terhadap situasi harian adalah penting; mengikut masa semuanya menentukan takdir kita! Pepatah Cina ada menyebut: Lebih baik membakar sebatang lilin daripada melaknat kegelapan. Orang reaktif sebagai contoh mengadu berkenan cuaca, sementara orang yang proaktif mewujudkan iklim baik  mereka sendiri dan membawanya bersama!

Kata-kata juga sangat berkuasa. Biarkan ia mengawal respons kita kepada dunia. Antaranya:

Bil
Negatif
Positif
1
saya tidak boleh
Saya boleh
2
saya benci
Saya memilih
3
baiklah
hebat
4
baik
cemerlang
5
hilang
pencarian
6
gembira
keghairahan
7
saya ragu jika
saya pasti tentang
8
menarik
menarik minat
9
kekeliruan
kebingungan
10
niat
keazaman
11
melihat di
Asyik dalam
12
ditolak
salah faham
13
bukan mudah
boleh dibuat
14
masalah-masalah
peluang, penyelesaian
15
saya mungkin gagal
saya akan berjaya
16
cemas
mengharapkan, kerinduan
17
takut, kebimbangan
ketidakselesaan, kebimbangan
18
hobi, kemahiran-kemahiran
obsesi, bakat-bakat
19
saya tidak ada pilihan
saya telah membuat satu pilihan
20
saya cemas
saya berasa teruja
21
saya berlebih bekerja
Saya hanya menegangkan
22
meleset
berundur untuk memajukan
23
kesepian, kebosanan
keamanan dan keenyapan, pengenduran
24
Kegagalan, halangan
proses pembelajaran, lantunan
25
saya mempunyai banyak kesusahan
saya mempunyai banyak rahmat
26
kesukaran, halangan-halangan
cabaran, batu loncatan
27
ini adalah mustahil
Ini hanya mengambil masa, saya akan cuba
28
salah apa yang telah saya lakukan?
bagaimana boleh saya lakukan dengan betul?

R.W Emerson ada menyatakan: Walaupun kita mengembara keseluruh pelusuk dunia untuk mencari keindahan, kita mesti membawanya bersama kita atau kita tidak akan menemuinya. Manakala K Gibran pula mengingatkan kita: Rupa bentuk benda-benda berubah mengikut emosi, maka kita melihat keindahan dan kekaguman di dalamnya, sedangkan kekaguman dan kecantikan itu ada dalam diri kita semua.

Sesungguhnya, apa yang sebenarnya bermakna ialah perkataan yang tepat, fikiran yang betul dan bagaimana kita respons terhadap semua pengalaman harian kita.

Wallahu a’lam.

Stephen W.K.Tan
100 esei Inspirasi & motivasi untuk pelajar
Ms 315-317

No comments:

Post a Comment