Monday, November 9, 2015

Pelajaran 17


Al-Mawa’izd Al-Badi’iah

Berkata Allaah Taala: Hai anak Adam, perbuat olehmu akan barang yang Aku suruhkan akan kamu. Dan jauh olehmu daripada barang yang Aku tegahkan akan kamu daripadanya nescaya Aku jadikan akan kamu hidup yang tiada merasai mati selama-lamanya. Dan Aku itu hidup yang tiada merasai mati selama-lamanya. Apabila Aku kata yang suatu itu kun ertinya jadilah engkau, maka jadilah ia.

Hai anak Adam, apabila adalah katamu itu baik dan ilmumu itu jahat maka engkau penghulu munafik dan apabila adalah zahirmu itu baik dan batinmu itu jahat, maka engkau daripada segala orang yang binasa lagi menipu mereka itu akan Allah Taala padahal Allah Taala itu menipu akan mereka itu, maka tiada menipu mereka itu melainkan diri mereka itu jua padahal mereka itu tiada tahu.

Hai anak Adam, tiada kamu masuk syurga melainkan orang yang merendahkan diri kerana membesarkan akan Daku. Dan serta siang dan malam itu ingat ia akan Daku dan menegah ia akan nafsunya daripada segala keinginannya kerana membesar akan Daku maka Aku pulangkan akan orang yang dagang, dan Aku sentosakan akan orang yang fakir dan Aku muliakan akan anak yatim dan adalah Aku bagi anak yatim itu seperti bapa yang penyayang. Dan adalah Aku bagi perempuan yang bujang itu seperti suaminya yang penyayang.

Maka barangsiapa adalah segala perkara itu sifatnya nescaya adalah Aku itu yang mengasih baginya apabila meminta ia daripada Aku suatu nescaya Aku beri akan dia dan Akulah yang Memberi lagi yang Amat Murah.

Wallahu alam.

Syeikh Abdullah Ibnu Abdur Rahim Fathani &
Syeikh ’Abdul Ra’uf Fanshuri Acheh
Kitab Muhimmah & Al-Mawa’izd Al-Badi’iah,
Al-Hidayah, 2007; ms 180-181

No comments:

Post a Comment