Tuesday, November 10, 2015

Perjalanan paling berat

Untukmu anakku, tahukah kamu nak, perjalanan terjauh dan terberat bagi seorang lelaki adalah perjalanan ke mesjid, sebab banyak orang kaya tidak sanggup mengerjakannya. Jangankan  lima waktu, bahkan banyak pula seminggu sekali pun terlupa, tidak jarang pula seumur hidup tidak pernah singgah ke sana.

Perjalanan terjauh dan terberat adalah perjalanan ke mesjid kerana orang pintar dan pandai pun sering tidak mampu menemukannya. Walaupun mereka mampu mencari ilmu hingga ke universiti Eropah ataupun Amerika maupun melangkahkan kaki ke Jepun, Australia dan Korea dengan membawa semangat membara. Namun ke mesjid tetap saja perjalanan yang tidak mampu mereka tempuh walau telah bergelar graduan.

Perjalanan terjauh dan terberat adalah perjalanan ke mesjid kerana para pemuda kuat dan bertubuh sehat yang mampu menakluk puncak gunu Bromo dan Merapi pun sering mengeluh ketika diajak ke mesjid, alasan mereka pun beragam, ada yang berkata sebentar lagi, ada yang berucap tidak nyaman dicap alim.
 
Perjalanan terjauh dan terberat adalah perjalanan ke mesjid maka berbahagialah dirimu wahai anakku bila sejak kecil engkau telah terbiasa melangkah kaki ke mesjid kerana bagi kami sejauh manapun engkau melangkahkan kaki tidak ada perjalanan yang paling kami banggakan selain perjalanan ke mesjid.

Biar aku beritahu rahsia kepadamu, sejatinya perjalanan ke mesjid adalah perjalanan untuk menjumpai Rabbmu. Itulah perjalanan yang diajarkan oleh nabimu serta perjalanan yang membedakanmu dengan orang-orang yang lupa akan Rabbnya.

Perjalanan yang terjauh dan terberat adalah perjalanan ke mesjid. Maka lakukanlah walau engkau harus merangkak dalam gelap subuh demi mengenali Rabbmu.

Wallahu a’lam.

Slamet Sukardi
9 Dis 2014

No comments:

Post a Comment