Saturday, November 14, 2015

Pelajaran 21

Al-Mawa’izd Al-Badi’iah

Berkata Allah Ta’ala: Hai anak Adam, selesaikan olehmu akan dirimu pada berbuat ibadat akan Daku nescaya Aku penuh akan hatimu dengan nur dan Aku beri berkat bagimu pada rezekimu dan Aku sampaikan kepada tubuhmu akan istirehat, yakni senang dan suka dan jangan lalai engkau daripada menyebut akan Daku. Dan jika lalai engkau daripada menyebut akan Daku nescaya Aku penuh akan hatimu kepapaan dan dengan sebab demikian itulah jadi engkau lelah dan payah dan Aku penuh akan dadamu dengan itu dukacita dan gundah dan jikalau engkau sabar barang yang tinggal daripada umurmu nescaya zuhudlah engkau pada barang yang tinggal daripada ajalmu.

Hai anak Adam, dengan tolongKu jua kuat engkau  berbuat taat akan Daku. Dan dengan tolongku jua engkau tunaikan segala suruhKu. Dan dengan rezekiKu jua kuat engkau berbuat maksiat akan Daku. Dan kehendakKu jua engkau kehendak barang yang engkau kehendak bagi dirimu. Dan dengan iradatKu jua engkau kehendak bagi dirimu. Dan dengan nikmatKu jua engkau berdiri dan engkau duduk dan engkau istirehat dan engkau sakit. Dan dengan kuasaKu jua engkau berpetang-petang dan engkau berpagi-pagi.Dan di dalam hukumKu jua engkau hidup. Dan di dalam nikmatKu engkau berbalik-balik. Dan dengan tolongKu jua engkau menanggung akan tiap-tiap suatu engkau lupai akan Daku. Dan engkau sebut-sebut dan engkau ingat-ingat akan yang lain daripada Aku, maka tiada engkau tunai syukur akan Daku.

Wallahu alam.

Syeikh Abdullah Ibnu Abdur Rahim Fathani &
Syeikh ’Abdul Ra’uf Fanshuri Acheh
Kitab Muhimmah & Al-Mawa’izd Al-Badi’iah,
Al-Hidayah, 2007

No comments:

Post a Comment