Saturday, November 14, 2015

Kepintaran jalanan

Esei 79

Pertama, kenalpasti segala aset dan sumber yang ada termasuk hak orang lain yang boleh menambahkan nilai milikan anda sendiri, gunakannya sebagai bahan untuk mempengaruhi orang lain untuk memperoleh pulangan yang maksimum.Usahakan situasi menang-menang.

Elak melakukan 7 kesilapan utama ini. 1. Marah, ia melemahkan dan membinasakan. 2. Dengki. Elakkan daripadanya. Adakah anda memang tidak berguna hingga anda tidak mampu bersaing dengan orang lain?. 3. Keangkuhan. Jadilah seorang yang merendah diri. Bermegah akan menyusulkan kejatuhan, seperti yang dikatakan oleh pepatah. 4. Mendambakan. Ini membawa ketamakan, ketidakpuasan hati dan kesedihan. 5. Kerakusan. Ia adalah jalan ke arah pembaziran, kegemukan, rosak kesihatan, tidak boleh bersaing dan mungkin kegagalan. 6. Kemalasan. Hasil-hasil adalah nyata, atau tidak nyata, dan kosong. 7. Nafsu. Ramai telah mengalah kepada godaan dan akibatnya menderita.

Disiplin diri amatlah penting. Jika anda sanggup memberitahu orang lain betapa cerdiknya diri anda, anda sebenarnya tidak pintar lagi! Mungkin anda kelihatan sangat sibuk, tetapi tidak berkesan dan sia-sia.

Pengetahuan tentang dunia hanya dapat diperoleh di dunia dan tidak dari dalam sebuah almari
( Lord Chesterfield )

Wallahu a’lam.

Stephen W.K.Tan
100 esei Inspirasi & motivasi untuk pelajar

No comments:

Post a Comment