Dasar
Pendidikan
Kefahaman terhadap rasional dan falsafah
yang termaktub dalam dasar dan pelan pembangunan pendidikan yang menentukan
hala tuju dan tumpuan staf untuk membolehkan pelaksanaan tugasan dengan
objektif untuk memaksimakan keberhasilan pembelajaran murid dan prestasi
sekolah.
a) Mempunyai pengetahuan tentang dasar
pendidikan dalam skop kerja dan menggabungkan kefahaman tersebut dalam amalan
kerja.
Tahap 2 :
Menunjukkan kefahaman yang jelas terhadap
rasional dan objektif umum dasar pendidikan secara keseluruhan. Meletakkan
keutamaan terhadap program dan inisiatif penting dan menggabungkannya dalam
amalan semasa memberi panduan kepada para guru.
Tahap 3 :
a) Menunjukkan kefahaman yang jelas terhadap
objektif dasar pendidikan dan berupaya untuk mengubahsuai berdasarkan keadaan,
dan menyumbang kepada pembangunan dasar pendidikan melalui maklum balas secara
profesional kepada penggubal dasar.
b) Berkeupayaan untuk menerangkan dengan jelas
dasar dan amalan yang digunakan serta manfaat panduan kepada staf cara
menggabung dasar kepada amalan. Berupaya untuk menterjemah dasar kepada
inisiatif.
Tahap 4 :
a) Menunjukkan kefahaman yang jelas terhadap
objektif dasar pendidikan, bertanggungjawab terhadap pembangunan pelan
strategik jangka panjang dan menyumbang kepada pembangunan dasar pendidikan.
b) Berkeupayaan untuk memahami hasrat dan
rasional di sebalik kandungan dasar pendidikan, dan dengan yakin mempertahan
dasar dan amalan.
Wallahu alam.
KPM,2013
No comments:
Post a Comment