Terdapat tiga
kategori berdasarkan aktiviti :
a) Housekeeping
i. Penyediaan
fail
ii. Rancangan
Pelajaran dan Sukatan / Dokumen Standard
iii. Buku Rekod
Mengajar
iv. Pemilihan dan
pembelian ABM
v. Senarai
penggubal soalan
vi. Senarai
penyelaras koakademik
b) Profesional
i. Menentukan
matlamat dan wawasan untuk kemajuan murid dalam mata pelajaran yang berkaitan.
ii. Penilaian :
* Analisis
keputusan peperiksaan awam / dalaman
* Mengenal pasti
kekuatan dan kelemahan
* Merujuk kepada
perancangan strategik sekolah
* Menilai
keberkesanan langkah yang diambil bagi meningkatkan mutu PdP
* Menilai
keberkesanan kegiatan kokurikulum dan program sokongan yang membantu dalam mata
pelajaran yang berkenaan.
c) Development
i. Penyemakan
kerja bertulis murid dan tindakan susulan
iii. Program
pengayaan dan pemulihan
iv. Post mortem
ujian / peperiksaan / penguasaan kemahiran
v. Kajian
Tindakan
vi. Kajian
Keperluan
vii. Latihan
Dalaman
viii. Kajian
keberkesanan pelaksanaan aktiviti dan program
ix. Semakan dan
pemurniaan perancangan strategik panitia
x. Pelaporan
pemantauan
xi. Pelaporan
kelas bimbingan, kelas tambahan, klinik mata pelajaran
xii. Penghargaan
untuk murid
xiii. Strategi
dan kaedah PdP yang berkesan
xiv. Masalah PdP
dan cadangan penyelesaian
xv. Perkembangan
staf – makluman program atau dasar KPM
Memperkasakan Pengurusan Panitia
Modul Cakna Akademik
No comments:
Post a Comment