Friday, September 12, 2014

Pahala murah hati

Pelajaran ke-26

a)  Diriwayatkan bahawa rasulullah saw bersabda kepada Siti A’isyah ra: Ya A’isyah! Janganlah engkau tidur sebelum melakukan empat perkara: Sebelum khatam Quran, sebelum menjadikan para nabi bersyafaat untukmu di hari Qiamat, sebelum para muslimin meridahai engkau dan sebelum engkau melaksanakan haji dan umroh.
Bertanya Siti A’isyah kepada rasulullah  setelah dilihatnya beliau telah merampungkan sembahyangnya. Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara itu seketika Ya rasulullah. Tersenyumlah rasulullah mendengar pertanyaan A’isyah itu dan bersabda: Jika engkau telah membaca surah Al-Ikhlas tiga kali, maka engkau seakan-akan telah mengkhatamkan Quran. Jika engkau telah membaca selawat untuk aku dan untuk para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafaat untukmu di hari Qiamat, jika engkau beristighfar untuk para mu’minin maka mereka akan meridhai engkau dan jika engkau bertasbih, bertahmid dan bertahlil serta bertakbir maka seakan-akan engkau telah melaksanakan ibadah haji dan umrah ( Tafsir Haggi )

b) Diriwayatkan bahawa rasulullah saw telah ditanya oleh sahabatnya: Jika engkau telah keluar dari dunia, ya Rasulullah, manakah lebih baik bagi kita, permukaan bumi ataukah perutnya? Dijawab oleh rasulullah : Jika amir-amir penguasa kamu adalah orang-orang yang terbaik di antara kamu dan para hartawan kamu orang-orang yang murah hati di antara kamu dan urusan-urusanmu dipermusyawaratkan di antara kamu, maka permukaan bumi lebih baik bagi kamu dari perutnya dan sebaliknya jika amir-amir kamu orang-orang jahat, para hartawan-hartawanmu orang-orang bakhil dan urusan-urusanmu diserahkan kepada wanita-wanitamu, maka perut bumi lebih baik bagi kamu dari permukaannya. (Mau’idhah)

c) Diriwayatkan oleh Siti A’isyah ra bahawa rasulullah saw bersabda: Sifat dermawan murah hati itu adalah umpama pohon, akarnya di syurga dan cabang-cabangnya bergantungan di dunia. Barangsiapa berpegang dengan salah satu cabang itu akan dibawanya ke syurga, sedang kebakhilan itu merupakan suatu pohon yang berakar di neraka dan bercabang di dunia. Barangsiapa berpegang kepada salah satu dari cabang-cabangnya akan dibawanya  ia ke neraka.

Bersedekahlah kamu walaupun dengan seteguk air untuk dirimu dan untuk mayat-mayatmu, kalau tidak dapat, maka dengan satu ayat dari kitab Allah dan kalau tidak mengetahui sesuatu dari kitab Allah, maka berdoalah kepada Allah minta ampun dan rahmatNya. Allah telah berjanji akan mengkabulkannya. (Hayatul-Gulub).

d) Diriwayatkan oleh Anas bin Malik bahwa Rasulullah bersabda: Barangsiapa mempunyai harta hendaklah bersedekah dengan hartanya, barangsiapa mempunyai ilmu hendaklahg bersedekah dengan ilmunya dan barangsiapa mempunyai kekuatan hendaklah bersedekah dengan kekuatannya. ( Jami’ul-Azhar )

Wallahu ’alam

H.Salim Bahreisy
Bekal Juru Da’wah Jilid 1
Surabaya, 1977

No comments:

Post a Comment